چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی امکان پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی، و جامعه آن کتابداران شاغل در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1388-1389 است. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری عمومی کوکران استفاده و تعداد 138 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس پنج درجه ای لیکرت است. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید مجرب تایید و به منظور پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (80/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار آماری SPSS 16 استفاده شد. نتایج نشان داد که امکان پیاده سازی مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی شهر اصفهان بر اساس مدل بکوویتز و ویلیامز پایین تر از حد متوسط (36/19) است و پیاده سازی آن نیز بطور یکسان وجود ندارد. همچنین اختلاف مشاهده شده بین میانگین آزمودنی ها بر اساس عوامل جمعیت شناختی جنسیت، رشته ی تحصیلی، سابقه ی اشتغال، سطح تحصیلات، و نوع کار، و نوع کتابخانه تفاوت معنی داری وجود ندارد (P0/05>)، اما در متغیر سطح تحصیلات در مولفه تسهیم و ارزیابی دانش، تفاوت معناداری وجود دارد (P0/05
خلاصه ماشینی:
"تا چه میزان پیادهسازی"ارزیابی دانش"در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان امکانپذیر است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه آزمون t تک متغیره در جدول 5 نشان داد، P بهدست آمده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 0/05 کوچکتر و اختلاف دیده شده معنادار است (P<0/05) .
تا چه میزان پیادهسازی"ایجاد/نگهداری دانش"در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان امکانپذیر است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه آزمون t تک متغیره جدول 6 نشان داد، P بهدست آمده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 0/05 کوچکتر و اختلاف دیده شده معنادار است (P<0/05) .
تا چه میزان پیادهسازی"حذف دانش"در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان امکانپذیر است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجه آزمون t تک متغیره در جدول 7 نشان داد، P بهدست آمده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 0/05 کوچکتر و اختلاف دیده شده معنادار است (P<0/05) .
آیا تفاوتی میان هریک از متغیرهای جمعیتشناختی(جنسیت،رشته تحصیلی،سابقه اشتغال و غیره)و دیدگاه کتابداران در پیوند با امکانات لازم برای پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان برپایه مدل بکوویتز و ویلیامز وجود دارد؟ برای تعیین معناداری میانگین نمرههای آزمودنیها برپایه عاملهای جمعیتشناختی(جنسیت،رشتهی تحصیلی،سابقه اشتغال،سطح تحصیلات،نوع کار،و نوع کتابخانه)از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا)استفاده شد.
همچنین،با توجه به میانگین بهدست آمده(19/36)نسبت به میانگین فرضی (X 21) ،پاسخگویان براین باور بودند که امکان پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان برپایه مدل بکوویتز و ویلیامز پایینتر از اندازه متوسط است و در وضعیت مناسبی قرار ندارد."