چکیده:
اطلاعات مفهومی سیال است ، به طوری که هر زمان بخواهیم آن را بررسی کنیم چند وجهی و چندگانه می شود، همین امر سبب شده چنین فرض شود که اطلاعات در خود نوعی گوناگونی و چندگانگی دارد. به دلیل وابستگی متقابل و تنگاتنگی که بین اطلاعات و متغیرهای گوناگون دیگر وجود دارد استفاده از یک مدل صرفا اطلاعاتی کافی نیست و برای تحلیل کارآمد و موفق یک موقعیت باید رشته های بیشتری فعالانه در تجزیه و تحلیل وارد شوند. نقش تفکر فرارشته ای در اینجا به معنای بهره بردن از این رهیافت چندگانگی است، رهیافتی که حاکی از میل به ایجاد وحدتی است که به تشریح جایگاه ها و مدل ها می انجامد و بازشناسی و گسترش مفاهیم چندگانه را سبب می شود . بدین ترتیب جایگاه ها و مدل ها به روش جدیدی تشریح و تبیین شده و مورد نقد و واکاوی قرار می گیرد . بدیهی است که تنها از طریق فعالیت عملی در حوزه اطلاع رسانی نمی توان به شناختی جامع از این رشته دست یافت. برای پاسخ دادن به مسائل اساسی که حوزه اطلاعات و اطلاع رسانی با آن مواجه است دانستن آن علم لازم است ولی کافی نیست؛ در مقایسه، بنیان مستحکمی از علم اطلاعات که ریشه در سنت های پژوهشی گسترده ای دارد برای هر فعال در حوزه اطلاعات و اطلاع رسانی امکان دسترسی به نتایج جمعی بسیاری از اذهان دیگر و تجربه کلی یک رشته کلی تر را فراهم می سازد. اگر چه دانش اطلاعات و اطلاع رسانی تا اندازه ای با عمل اطلاع رسانی گسترش می یابد، اما این نه عمل، که تحقیق روشمند و نظام مند در خصوص اطلاعات – و دیگر موضوعات وابسته – است که پژوهش اطلاع رسانی را تشکیل می دهد ؛ عناصر علم اطلاعات نشات گرفته از عناصر مختلفی است که عمل اطلاع رسانی یکی از این منابع است. از این روی، مقاله حاضر برآن است تا نقش تفکر فرارشته ای را در علم اطلاعات مورد بررسی قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"ضرورت تفکر فرارشتهای در مطالعه علم اطلاعات دکتر نرگس نشاط1 دریافت:1390/6/7،پذیرش:1390/7/36 چکیده {IBهدف/زمینه:اطلاعات مفهومی سیال است،بهطوریکه هر زمان بخواهیم آن را بررسی کنیم چندوجهی و چندگانه میشود،همین امر سبب شده چنین فرض شود که اطلاعات در خود نوعی گوناگونی و چندگانگی دارد.
به دلیل وابستگی متقابل و تنگاتنگی که بین اطلاعات و متغیرهای گوناگون دیگر وجود دارد استفاده از یک مدل صرفا اطلاعاتی کافی نیست و برای تحلیل کارآمد و موفق یک موقعیت باید رشتههای بیشتری فعالانه در تجزیه و تحلیل وارد شوند.
"هرگاه بخواهیم که این حوزه ارتقاء یابد و رشته اطلاعرسانی به رشتهای بالنده تبدیل شود باید بتوانیم الگوهای معرفتشناختی و مبانی فکری-فلسفی حاکم بر این الگوها را از یکدیگر بازشناسیم و هیچ راه گریزی هم برای آن وجود ندارد" )6002,nesialociN dna dnalrqjH( اطلاعات مفهومی سیال است،بهطوریکه هر موقع بخواهیم آن را بررسی کنیم چندوجهی و چندگانه میشود،همین امر سبب شده چنین فرض شود که اطلاعات در خود نوعی گوناگونی و چندگانگی دارد.
اما رویدادهای زندگی بشری (1) ervbeF neicuL در صدساله اخیر و تحولات اجتماعی و علمی سه دهه گذشته به شدت از بسته شدن مرزها میان ساختارهای نظم یافته و شناخته شده دانش(رشتهها)و ثبات آنها جلوگیری کرد و موجب ارتباط و تعامل میان قلمروها و حوزههای مختلف گردید و زمینه انتقال،جابجایی و تبادل مفاهیم،نظریهها،ساختارها، مهارتها و روشهای رشتهای و تخصصی به سایر قلمروهای دانش و رشته را فراهم آورد."