چکیده:
این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است که با هدف بررسی رابطه انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد صورت گرفته است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی و سهمیه ای، نمونه ای به حجم 308 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از تمامی دانشکده های دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب شدند. آزمودنی ها به پرسشنامه های انگیزش پیشرفت هرمنس، خودپنداره بک و استیر، و مقیاس اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی - فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی، رگرسیون چندگانه - و آمار استنباطی –تحلیل واریانس چند متغیری- تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ترکیب متغیرهای انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی می تواند به خوبی اضطراب امتحان را پیش بینی کنند. همچنین نتایج حاصل از اجرای تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دو گروه از دانشجویان دختر و پسر تفاوت آماری معنی داری در خودپنداره تحصیلی، انگیزش پیشرفت و اضطراب امتحان وجود ندارد. با توجه به یافته های پژوهشی توجه به باورها و ادراکات افراد در مورد خود و توانمندی هایشان، و همچنین توجه به متغیرهای انگیزشی اثرگذار بر عملکرد افراد در تمامی موقعیت های آموزشی حائز اهمیت و توجه فراوان می باشد.
خلاصه ماشینی:
"در رابطه با نمرۀ کلی خودپنداره نیز،نتایج پژوهشی نشان میدهد که پسران در مقایسه با دختران ازخودپنداره بالاتری برخوردار میباشند(مارش،1989؛ناجی و همکاران،2010)و اختلافات اساسی درباورهای مبتنی بر شایستگی-که پیشبینی قوی برای عملکرد میباشند-دارند که بیانگر تفاوت در ابعادگوناگون خودپنداره میباشد از جمله اینکه دختران پیرامون شایستگیشان در ریاضیات همیشه تردید داشتهو این مسأله بر عملکردشان همواره تأثیر گذاشته است و در مقابل پسران در مورد توانایی خود در زمینهخواندن شک و تردید دارند که منجر به عملکرد نامطلوبشان در زمینه خواندن میشود(ویگفیلد وهمکاران،2002)اما نتایج پژوهشی اکرم رانا و ضفر اقبال(2005)پیرامون تأثیرات جنسیت و خودپندارهبر پیشرفت تحصیلی حاکی از آن است که دختران به طور متوسط از خودپنداره تحصیلی بالاتری درمقایسه با پسران برخوردار میباشند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%00218MBRG002G% همانطور که در جدول(4)ملاحظه میشود بیشترین میانگین در متغیرهای انگیزش پیشرفت،خودپنداره تحصیلی و اضطراب امتحان مربوط به دختران میباشد که به ترتیب شامل مقادیر 88/4،84 و24/37 میباشد.
معنیداری رابطه خودپندارهتحصیلی با اضطراب امتحان نیز با یافتههای پژوهشی گتز و همکاران(2010)،رانا و ظفر اقبال(2005)،مارش(2002)،بوناسی و ریو(2010)و جینگ(2007)همخوان میباشد که بیان میدارند افرادی کهنسبت به خود و توانمندیهایشان به ویژه در بعد تحصیلی و آموزشگاهی ادراک و دانش مثبت و سازندهایدارند،چنین ادراک و تفکری خود به عنوان مانعی در برابر بروز افکار و اعمال نامطلوب در تمامیعرصههای زندگی و موقعیتهای سرنوشتساز عمل میکند.
lov,ygolohcysp lanoitacude ni hcraeser fo no redneg dna tpecnoc-fles 'stneduts fo tceffE.
tI tuoba enoD eB naC tahW cimedaca dna tpecnoc-fles,yteixna tset gnoma pihsnoitaler eht no sisylanA."