چکیده:
حوزه تاثیرگذاری اخلاق تجاری بسیار وسیع است و گستردگی آن همه را در بر میگیرد. از یک تاجر جزء تا یک شرکت عظیم تجاری چند ملیتی، همه تابع یک سلسله قواعد اخلاقی هستند. این قواعد همه جانبه، حسن کارکرد، پیشگیری از بینظمی و فعالیت اقتصادی – تجاری سالم و صحیح را در جامعه تضمین میکنند. عینیترین حضور اخلاق در دنیای بازرگانی، همان مجموعه قواعد رفتاری با کدهای اخلاقی است. سئوالی که در این زمینه مطرح است این است که این مجموعه قواعد رفتاری چه کارکردی دارند و چگونه در حقوق کیفری تجاری نقش ایفا میکنند. در این مقاله گستردگی اخلاق در حقوق بازرگانی و تجاری بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
به بیانی ساده تر، تاجر حجره نشین را چه کار به اخلاق تجاری ؟ اساسا چگونه و با چه مکانیسمی می توان به وی تفهیم نمود که در سازوکارتجاری - اش باید اخلاق مدار باشد؟ چگونه می خواهیم که بازرگان در معاشش رفتاری پرهیزگارانه داشته باشد؟ و مگر نه این است که گفته می شود دنیای بازرگانی با اخلاق سر سازگاری ندارد؟ واقعیت آن است که اخلاق رفته رفته در روابط تجاری جای خود را بازکرده است ؛ شاید بتوان گفت عینی ترین حضور اخلاق در دنیای بازرگانی ، همان مجموعه قواعد رفتاری یا کدهای اخلاقی است .
سوالی که در پی این تعریف می آید آن است که این مجموعه قواعد رفتاری چه کارکردی دارند و چگونه در حقوق کیفری تجاری نقش ایفا می کنند؟ در پاسخ به این دو سوال ابتدا باید نحوه ظهور اخلاق در عرصه اقتصادی و بازرگانی را مطالعه کرد و سپس با این پیش فرض ، عملکرد آن را در محیط تجاری به محک گذاشت .
اینگونه مسائل در حوزه فعالیت های اقتصادی انسانی به شرح زیر خواهد بود: ١- مسئولیت اجتماعی شرکتها (Corporate social Responsibility: CSR) ٢- مسائل مربوط به حقوق و تکالیف اخلاقی میان شرکت و سهامدارنش (مسأله امانتداری اموال شرکت و رابطه با سهامداران ، مسأله جرم سوء استفاده از اموال شرکت ) در همین راستا قابل بررسی است .
برای شرکت تالس ، عمل به تعهدات اخلاقی شرکت با عنوان «مسئولیت شرکت » نام برده می شود که میزان تعلق خاطر آن را (هرچند در ظاهر) به مجموعه قواعد رفتاری (کد اخلاق ) نشان می دهد.