چکیده:
تحقیق حاضر با هدف مقایسه سبکهای اسنادی و سبکهای یادگیری همگرا- واگرا در دانشجویان افسرده و عادی انجام شد. روش: این پژوهش از نوع علی- مقایسهای است که با نمونهگیری در دسترس، سبک یادگیری و سبک اسنادی 170 دانشجو در مقطع کارشناسی را به کمک پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (LSI) و پرسشنامه سبکهای اسنادی (ASQ) برای وقایع خوشایند و ناخوشایند سنجید. افراد به کمک پرسشنامه افسردگی بک به دو گروه افسرده (45 نفر) و عادی (125 نفر) تقسیم شدند. دادههای بهدستآمده با آزمون من- ویتنی و مجذورکای تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: دانشجویان افسرده در مقایسه با دانشجویان عادی، در موقعیتهای مثبت از اسناد درونی و پایدار کمتری استفاده کردند و بین دو گروه از لحاظ سبک اسنادی کلی- اختصاصی در موقعیت مثبت تفاوت معنیداری وجود نداشت. درصورتیکه در موقعیت منفی، دانشجویان افسرده در مقایسه با دانشجویان عادی از اسناد درونی بیشتری استفاده کردند و در سایر ابعاد اسنادی تفاوتی با هم نداشتند. بهعلاوه، بین گروه افسرده و غیرافسرده در استفاده از سبک یادگیری (همگرا- واگرا) تفاوت معنیداری مشاهده نشد. همچنین افراد دارای سبک یادگیری همگرا در مقایسه با افراد دارای سبک یادگیری واگرا، در موقعیتهای منفی از اسنادهای بدبینانه بیشتری استفاده نکردند. نتیجهگیری: شنـاخت سبک اسنـادی و الگوی یادگـیری افـراد میتواند بهعنوان دو متغیر مهم شناختی در فهم آسیبپذیری شناختی اختلالات هیجانی نقش مهمی ایفا کند.
خلاصه ماشینی:
"سلیگمن و همکاران با استفاده از سبک اسنادی در الگوی تجدیدنظرشده درماندگی آموخته شده برای تبیین افسردگی،معتقدند کهاسنادها در دو بعد خوشبینانه(درونی،پایدار و اختصاصی برایرویدادهای مثبت و کلی،ناپایدار و بیرونی برای رویدادهای منفی)وبدبینانه(درونی،پایدار و اختصاصی برای رویدادهای منفی و کلی،ناپایدار و بیرونی برای رویدادهای مثبت)قرار میگیرند و معتقدند کهبرای وقوع افسردگی،چهار اصل زیر لازم است: 1-انتظار(متغیرشناختی)وقوع حوادث بسیار ناگوار در آینده 2-ناتوانی در کنترل نتایج مرتبط با این حوادث 3-برخورداری از یک سبک اسناد بدبینانه 4-میزان اطمینان درباره حالت ناگوار مورد انتظار و غبرقابل کنترلکه هرچه بیشتر باشد نارسایی شناختی،انگیزشی آن نیرومندتر واحتمال اختلالات عاطفی خصوصا افسردگی و کاهش عزت نفسزیاد میشود بنابراین با نوجه به نقش مهم سبک اسناد به عنوان یک متغیر شناختیدر برخورد با شکستها و موفقیتهای زندگی و با توجه به سبکهاییادگیری متفاوت افراد در پردازش تجربههای زندگی روزمره،اینپژوهش با هدف بررسی رابطه سبک اسنادی و سبک یادگیریهمگرا-واگرا در بین دانشجویان افسرده و عادی انجام گرفت.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)یافتهها نشان داد که دانشجویان افسرده در موقعیتهای منفی ازاسناد درونی بیشتری نسبت به دانشجویان عادی استفاده میکنندولی تفاوت معنیداری بین آنها از نظر اسناد کلی-اختصاصی وپایدار-ناپایدار وجود ندارد،بااینوجود،میزان اسناد کلی پایدار دردانشجویان افسرده بیشتر است(جدول 4).
بحث یافتههای پژوهش نشان داد که افراد افسرده در مقایسه با افرادغیرافسرده در موقعیتهای مثبت از اسناد درونی پایدار کمتریاستفاده میکنند و از لحاظ استفاده از سبک اسنادی کلی-اختصاصیبرای موقعیتهای مثبت،تفاوتی بین این دو گروه وجود ندارد."