چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه عناصر آزمون ترسیم آدمک رنگی در کودکان 7 تا 10ساله مبتلا به اختلال تضادورزی مقابلهای (ODD) و کودکان عادی انجام شد. روش: این تحقیق از نوع علی- مقایسهای است. جمعآوری نمونه، در دو مرحله تصادفی و مبتنی بر هدف صورت گرفت و در نهایت از 16 مدرسه ابتدایی (هشت مدرسه دخترانه و هشت مدرسه پسرانه) انتخاب شده از مدارس شهر تهران، 60 دانشآموز در محدوده سنی 7 تا 10سال بر اساس فهرست رفتاری کودک و فرم گزارش معلم (دارای نمره بالاتر از نقطه برش در مقیاس تضادورزی مقابلهای) بهعنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. 60 دانشآموزان نیز بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند که در تمام مقیاسهای هر دو پرسشنامه مذکور، نمره کمتر از نقطه برش داشتند. آزمون ترسیم آدمک رنگی روی همه کودکان اجرا شد. از آزمون مجذور کای برای مقایسه فراوانی سطوح عناصر در آزمون ترسیم آدمک رنگی استفاده شد. . یافتهها : فراوانی 18 مورد از عناصر آزمون ترسیم آدمک در گروه آزمایشی بهطور معنیداری بالاتر از گروه گواه (05/0>p) و فراوانی 13 مورد از عناصر نیز در گروه گواه بهطور معنیداری بالاتر از گروه آزمایش بود (05/0>p). میان فراوانی عناصر آزمون ترسیم آدمک دختران و پسران مبتلا به ODD ، تفاوت معنیداری بهدست نیامد . نتیجهگیری: عناصری در ترسیم آدمک رنگی کودکان مبتلا به اختلال تضادورزی مقابلهای وجود دارند که میتوان به واسطه آنها به تشخیص کودکان مبتلا به این اختلال نزدیک شد و این عناصر، صرف نظر از جنس، به شکل مشابهی در آزمون ترسیم آدمک رنگی این کودکان دیده میشوند.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه عناصر آزمون"ترسیم آدمک رنگی"در کودکان مبتلا بهاختلال تضادورزی مقابلهای و عادی lanoitisoppo ni stnemele tset"nosrep-a-ward"fo nosirapmoC nerdlihc lamron dna redrosid tnaifed تاریخ دریافت:1387/7/5 الناز پوراحمدی*،علیرضا عابدین1،شهلا پاکدامن1،محمد رضا شعیری2،محسن جلالی3 چکیده {IBمقدمه:پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه عناصر آزمون ترسیم آدمکرنگی در کودکان 7 تا 10 ساله مبتلا به اختلال تضادورزی مقابلهای (DDO) و کودکان عادی انجام شد.
در پژوهش حاضر،به منظور دستیابی به عناصری از نقاشی که DDO را از افرادعادی متمایز کند،از روشهای کیفی برای نمرهگذاری استفادهشد؛بدینترتیب که به ازای هریک از سطوح عناصر استخراجشده-158 N )از کتاب"ارزشیابی شخصیت کودکان براساسآزمونهای ترسیمی"که در ترسیم آدمک هر فرد موجود بود،نمرهیک و به عدم وجود آن نمره صفر تعلق گرفت.
وجود تفاوت میان سطوح عناصر آزمونترسیم آدمک در کودکان مبتلا به اختلال تضادورزی مقابلهای وکودکان عادی،بدین معنی است که عناصری در ترسیم آدمکرنگی وجود دارند که میتوان به واسطه آنها به تشخیص کودکانمبتلا به این اختلال نزدیک شد.
همچنین در تبیین عدم معنیداری دیگر عناصرآزمون ترسیم آدمک رنگی بین کودکان مبتلا به تضادورزیمقابلهای و عادی میتوان گفت که نقاشی فعالیتی است که علاوهبر تحول عاطفی-رفتاری و اجتماعی،از تحول شناختی نیز تأثیرمیپذیرد32و به همین دلیل میتوان چنین فرض کرد کهعناصر معنیدار نشده در این بررسی،متأثر از تحول شناختی کودکان باشد؛چیزیکه در هر دو گروه یکسان بوده است؛بهعبارت دیگر،کودکان مبتلا به تضادورزی مقابلهای از لحاظتحول شناختی جزء کودکان بهنجار بودند.
J araerP,H amunariH,M usayoK,VM xoC :napaJ dna KU eht ni sgniward erugif namuh s'nerdlihC ."