چکیده:
روش: جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان با استعداد درخشان دانشگاه شهیدچمران اهواز در سال تحصیلی 89-88 بودند که از میان آنها 226 نفر بهطور تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از دو آزمون عقاید مذهبی کلاک و استارک و آزمون شخصیتی NEO-FFI استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که عقاید مذهبی با روانآزردهگرایی رابطه منفی و با برونگرایی، توافق پذیری و وظیفهشناسی رابطه مثبت دارد. همچنین بین عقاید مذهبی و بازبودن نسبت بهتجربه رابطه معناداری بدست نیامد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که وزن ترکیبی پنج بعد بزرگ شخصیتی فقط شش درصد از واریانس عقاید مذهبی را تبیین میکند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه بخش اندکی از واریانس نگرشهای مذهبی توسط صفات شخصیتی تبیین می شود، احتمالا بتوان ادعا کرد که جنبههای محیطی در مقایسه با عوامل ژنتیکی در ظهور و بروز عقاید مذهبی سهم عمدهتری را دارا هستند.
خلاصه ماشینی:
"ارتباط بین صفات شخصیتی و نگرشهای مذهبی در دانشجویان با استعداد درخشان The relationship between personality traits and religious attitudes in talented students تاریخ دریافت:1389/2/17تاریخ پذیرش:1389/11/19 کیومرث بشلیده*،سید اسماعیل هاشمی1، Beshlideh K..
Msc کیده {IBمقدمه:این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ساده و چندگانه بین پنج ویژگیبزرگ شخصیتی با عقاید مذهبی انجام شد.
هرچند ارتباط میان روان آزردهگرایی و مذهبی بودن در پژوهشهاتصریح نشده است اما به طور کلی پژوهشهایی نیز وجود دارد کهنشان میدهد روحانیون و گروههای مذهبی در مقایسه با افرادغیر مذهبی از لحاظ ثبات هیجانی در وضعیت برتری قرار دارند[20].
با توجه به نکات فوق،هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط سادهو چندگانه ویژگیهای شخصیتی توافقجویی،وظیفهشناسی،روان آزردهگرایی،باز بودن به تجره و برونگرایی با عقاید مذهبی در دانشجویان با استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمراناهواز است.
جدول 3-نتایج تحلیل رگرسیون صفحات شخصیتی با نمرۀ کلی عقاید مذهب به روش ورود همزمان(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 3 مشاهده میشود مقدار ضریب چندگانهویژگیهای شخصیتی در پیشبینی عقاید مذهبی برابر با(235%)در سطح 207%< p از لحاظ آماری معنادار است.
حث به طور کلی نتایج پژوهش حاضر همانند دیگر پژوهشها نشان دادکه ارتباط میان ویژگیهای شخصیتی با عقاید مذهبی ضعیف واغلب از لحاظ معناداری آماری در حد مرزی قرار دارند.
اولین دیدگاهپیشنهاد میکند که مذهب رشد دهنده و التیامبخش است و در اینصورت ارتباط میان مذهبی بودن و روانآزردهگرایی باید منفیباشد(کما اینکه در این پژوهش رابطۀ منفی یافت شده است).
Religion and the five factor model of personality:An exploratory investigation using a Canadian university sample.
The comparison of personality traits,development motivation and educational performance of male students of Ahvaz Shahid Chamran University that have different learning styles [Dissertation]."