چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر، با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه میان تمایل به نوآوری، اضطراب رایانه، حمایت از کاربر و تصمیم به استفاده با توجه به نقش واسطهای سودمندی و سهولت استفاده ادراکشده است. روش: 300 معلم مرد دوره متوسطه شهر قم به پرسشنامههای تصمیم به استفاده؛ سودمندی و سهولت استفاده ادراکشده؛ گرایش به نوآوری؛ اضطراب رایانه و حمایت از کاربر پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش حداقل مجذورات جزئی استفاده شد. یافتهها: نتایج به طور کلی نشان دادند که سودمندی و سهولت استفاده ادراکشده نقش واسطهای را در رابطه میان تمایل به نوآوری، اضطراب رایانه، حمایت از کاربر و تصمیم به استفاده دارند. تمایل به نوآوری و حمایت از کاربر از طریق سودمندی و سهولت استفاده ادراکشده اثر غیرمستقیم و مثبت بر تصمیم به استفاده از رایانه دارند. اضطراب رایانه از طریق سودمندی و سهولت استفاده ادراکشده اثر غیرمستقیم و منفی بر تصمیم به استفاده از رایانه دارد. سهولت استفاده ادراکشده نیز از طریق سودمندی ادراکشده بهصورت غیرمستقیم و مثبت بر تصمیم به استفاده از رایانه اثر دارد. نتیجهگیری: باورهای شناختی افراد نسبت به فناوری اطلاعات میتواند در ارتباط بین عوامل فردی و سازمانی با پذیرش این فناوری میانجیگری کند.
خلاصه ماشینی:
"نقش واسهای باورهای شناختی در ارتباط بین عوامل فردی و سازمانی باپذیرش فناوری اطلاعات The role of cognitive beliefs in relationship between individual and organizational factors with information technology acceptance تاریخ در یافت:1389/8/28 تاریخ پذیرش:1390/11/30 جواد اژهای0،جواد امانی ساری بگلو1 هیمن خضری آذر1،محمد تقی غلامی1 کیده {IBمقدمه:پژوهش حاضر،با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری در پیوارسی رابطه میان تمایل به نوآوری،اضطراب رایانه،حمایت از کاربر وتصمیم به استفاده با توجه به نقش واسطهای سودمندی و سهولت استفادهادراک شده است.
تمایل به نوآوری وحمایت از کاربر از طریق سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده اثرغیر مستقیم و مثبت بر تصمیم به استفاه از رایانه دارند.
بنابراین باورهای افراد نسبت به فناوریرایانهای یعنی سودمندی و سهولت استفاده ادراک شدهبه عنوان میانجی موجب ارتباط این متغیرها با تصمیم بهاستفاده یا پذیرش آن فناوری میشوند[8].
با توجه به آنچه گفته شد هدف از پژوهش حاضر بررسینقش واسطهای سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده،دررابطه بین تمایل به نوآوری،اضطراب رایانه،حمایتسازمانی از کاربر و تصمیم به استفاده از رایانهها درچارچوب یک الگوی علی است.
همچنین اثر غیر مستقیممستقیم تمایل به نوآوری(0/12)و اضطراب رایانه(0/04)و حمایت از کاربر(0/05)بر سودمندی ادراک شده درسطح 0/01 معنادار است و از طریق سهولت استفاده صورتمیگیرد.
حث پژوهش حاضر با هدف ارائه الگو و بررسی رابطه بین تمایلبه نوآوری،اضطراب رایانه،حمایت از کاربر و تصمیم بهاستفاده از رایانه،با توجه به نقش واسطهای سودمندی وسهولت استفاده ادراک شده نسبت رایانه انجام شد.
The infuence of national culture on the acceptance and use of information technologies:An empirical study[Dissertation].
Modeling technology acceptance in education:A study of pre-service teachers."