چکیده:
مقدمه: این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی بازیدرمانگری بر ارتقاء رفتاراجتماعی مثبت کودکان پیشدبستانی انجام گرفته است. روش: با اعمال طرح آزمایشی از میان ده مهدکودک شیفت عصر شهرستان ورامین، دو مهدکودک بهطور تصادفی ساده انتخاب شد و جهت غربالگری برای تمامی131 کودک 6 ساله آنها چکلیست مشاهدهای رفتاراجتماعی کودکان اجرا شد. از این میان 45 کودک مبتلا به مشکلات در زمینه مهارتاجتماعی تشخیصداده شدند. سپس در جلسهای که بهمنظور آگاهسازی والدین و دعوت به همکاری از آنان برگزار گردید، 32 تن از والدین این کودکان حاضر به همکاری شدند. پس از آن فرم ارزشیابی رفتار کودک راتر برای این کودکان تکمیل شد و در نهایت بهصورت تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. گروه آزمایش طی یکماه بهمدت ده جلسه تحت بازیدرمانگری قرار گرفتند، سپس تحت اجرای مجدد چکلیست مشاهدهای رفتاراجتماعی کودکان و فرم ارزشیابی رفتار کودک راتر، بهعنوان پسآزمون قرار گرفتند. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر، با نرمافزار SPSS-16 تحلیل گردید. یافتهها: نتایج نشان داد بازیدرمانگری در مرحله پسآزمون باعث افزایش معنادار رفتار اجتماعی مثبت و خردهمقیاسهای همدلی، جهتگیری اجتماعی، رفتاراخلاقی، خودمهارگری، حرمتخود، اطاعتپذیری، جرأتورزی، احترام به قانون و تمایل به مشارکت در گروه آزمایش شد. نتیجهگیری: با توجه به تفاوت معنادار بین گروههای آزمایش و کنترل، میتوان از بازیدرمانگری برای ارتقاء رفتاراجتماعی مثبت کودکان پیش دبستانی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی بازی درمانگریبر ارتقای رفتار اجتماعی مثبت کودکان پیشدبستانی Positive Social Behavior efficacy of play therapy on progress of pe-school children's تاریخ دریافت:1389/11/12 تاریخ پذیرش:1390/11/03 مریم رشیدیظفر(به تصویر صفحه مراجعه شود)،مسعود جانبزرگی1 فرهان شقاقی2 کیده {IBمقدمه:این پژوهش به منظور تعیین بازی درمانگری برارتقاء رفتار اجتماعی مثبت کودکان پیشدبستانی انجام گرفته است.
این آزمونها عبارتند از: چکلیست مشاهدهای رفتار اجتماعی کودکان Social) (Behavior of Children Observational Checklist :توسط جانبزرگی[16]،به منظور سنجش رفتار اجتماعی(مثبت)کودکان در مقطع پیشدبستانی طراحی و اعتبارسنجی شده است.
همچنین،نتایج تحلیل کوواریانس برای کنترل اثر نمراترفتار اجتماعی مثبت آزمودنیها نیز مؤید معناداری تفاوتنمرات آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواهبه واسطه مداخله بازی درمانگری است که نتایج آن درجدول 3 آمده است.
لازم به ذکر است آزمون 26 سوالی راتر نیز جهتتایید فرضیه فرعی تحت عنوان«بازی درمانگری برکاهش رفتار اجتماعی منفی کودکان پیشدبستانی تأثیردارد»به نوعی برای کمک به بررسی دقیق فرضیه اصلیپژوهش اجرا شد و نتایج نشان داد این فرضیه نیز موردتأیید قرار گرفت.
با توجه به اینکه تفاوتهای میانگیندو گروه در مقیاس رفتار اجتماعی نرمال است(0/05> p )،همچنین واریانس نمرات دو گروه مذکور براساس جدول4 برابر است(0/05> p )،بنابراین میتوان از تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر برای بررسی تفاوت دوگروه کنترل و آزمایش در نمرات این خردهمقیاساستفاده کرد.
همانطور که نمودار 3 نشان میدهد رفتار اجتماعی منفی درپسآزمون گروه آزمایش کاهش یافته است و با توجه بهآزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر که نتایج آن درجدول 4 آمده است این افزایش معنادار است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) حث این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانگری برارتقاء رفتار اجتماعی مثبت کودکان پیشدبستانی انجام شدهاست."