چکیده:
پرسش از هویت یکی از مهمترین و در عین حال چالش بر انگیزترین پرسشها در حوزه علوم انسانی است. این منازعه در عرصه های مختلف مباحث هویت مطرح است: اینکه هویت چیست؟ چگونه شکل میگیرد؟ از چه عناصر و مولفه هایی تشکیل شده است؟ ذاتی (طبیعی) است یا عرضی (مصنوعی)؟ ثابت است یا متغیر؟ چه سطوحی دارد؟ نسبت این سطوح با یکدیگر چیست؟ و غیره. در جهان امروز مساله هویت جدیتر از گذشته مطرح گشته و یکی از مهمترین مسائل جوامع امروزی را در بر میگیرد. امروزه تکاپوی جوامع در شناسایی عناصر و مولفه های هویتی خود بیشتر شده است، به طوری که برخی از جوامع قدرتمند با در اختیار گرفتن رسانه های جمعی و ارتباطی در صدد اشاعه این عناصر بر جوامع ضعیفتر هستند. طبیعتا جامعه ای که نسبت به هویت خویش و مولفه های آن آگاه نبوده در برابر این جوامع قدرتمند رنگ می بازد و بحران های هویتی گریبانگیر آن خواهد شد. این جستار فرصتی برای نگارنده است تا به بررسی مساله هویت و مبادی و مبانی آن بپردازد که کمتر مورد توجه تاریخ نگاران قرار گرفته است.
The problem of “identity” is one of the most important and most controversial
in social sciences. The controversy has occurred on many problems such as:
what is identity? How is its process to forming? What are its elements? Is it
natural or artificial? Is it fixed or changeable? What modes it has? etc. in the
contemporary world ,more than ever, the problem of Identity has become a
very important and controversial for all nations. All societies are endeavoring
for finding their Identity elements. So by having an authority on the mass
media, powerful countries try to propagate their own identity to the weaker
societies. This paper is an opportunity for the writer to pay attention to the
problem of Identity, its foundations and its principles.
خلاصه ماشینی:
"5 محمد معین، فرهنگ فارسی، ج4 (تهران: امیرکبیر، 1379)، ص 5228، مدخل «ه»؛ علی اکبر دهخدا، لغت نامه، ج15، زیر نظر محمد معین و سید جعفر شهیدی (تهران: دانشگاه تهران، 1377)، مدخل «ه»، ص 23596، محمدرضا تاجیک، «جهانی شدن و هویت،» هویت ملی و جهانی شدن (تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی/ دانشگاه تهران، 1383)، ص 29.
محمدرضا تاجیک، «هویت ایرنی؛ فرصتها و چالشها،» گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران، گردآوری و تدوین: داود میرمحمدی (تهران: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی)، ص 302.
به قول استوارت هال 5 هویت مربوط به افرادی است نورلله قیصری، «هویت ملی؛ مولفهها، چگونگی پیدایش و تکوین آن،» گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران، گردآوری و تدوین: داود میرمحمدی (تهران: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی، 1383)، ص 96.
جهانگیر معینی علمداری، «هویت ملی، رویکرد انتزاعی به خرده فرهنگها،» گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران، گردآوری و تدوین: داود میرمحمدی (تهران: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی، 1383)، ص 67.
نوع اندیشه، گفتار، کردار، عادات، احساسات، و بسیاری از معینی علمداری، ص 44؛ تاجیک، «هویت ایرنی؛ فرصتها و چالشها،» ص 302 ـ 301؛ حسین گودرزی، جامعه شناسی هویت در ایران (تهران: موسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی، 1384)، ص 9 ـ 8.
» بنا به این تعریف و Sigmund freud, »Consciousness and What is Unconscios,« Identities: Race, Class, Gender, and Nationality, edited by Lina Martin Alcoff and Eduardo Mendieta (United Kingdom: Blackwell press, 2003), p 29-31.
«من» دکارتی یا «من اندیشهگری» به مثابه فاعل شناسا یا موضوع دانش در کانون فلسفه غرب و فرا George Herbert Mead, »The Self,« Identities: Race, Class, Gender, and Nationality, edited by Lina Martin Alcoff and Eduardo Mendieta (United Kingdom: Blackwell press, 2003), p 40."