چکیده:
هدف کلی این مطالعه، بررسی وضعیت فارغ التحصیلان رشته های کامپیوتر، امور مالی و حسابداری و زراعت شاخه کار دانش و مقایسه وضعیت آنان به ویژه از نظر اشتغال در بازار کار با فارغ التحصیلان شاخه نظری است. این پژوهش، از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. این پژوهش، از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق فارغ التحصیلان شاخه کار دانش (گروه مطالعه) و نظری (گروه مقایسه) در سالهای تحصیلی 79 - 1378 تا 91 - 1380 هنرستانهای کار دانش و دبیرستان های سراسر کشور هستند. نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین گردید. ابزار اصلی این تحقیق پرسشنامه بود. یافته های این تحقیق نشان داد که اکثر دانش آموزانی که جذب رشته های فوق الذکر در شاخه کار دانش شده اند، از نظر وضعیت تحصیلی و آموزشی، در حد متوسط و بالاتر قرار دارند و علاقه شخصی دانش آموزان، مهمترین عامل جذب آنان به شاخه کار دانش است. نتایج نشان داد که 45/2 درصد فارغ التحصیلان نظری و 23/2 درصد فارغ التحصیلان کار دانش علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته خود در دانشگاه هستند . 17/7 درصد فارغ التحصیلان کاردانش، 15/8 درصد فارغ التحصیلان شاخه نظری در زمان انجام دادن مطالعه شاغل بوده اند و اکثریت شاغلان شاخه کاردانش از طریق معرفی دوستان و آشنایان شاغل شده اند. همچنین ارتباط میان رشته تحصیلی فارغ التحصیلان شاخه کاردانش در رشته های مذکور و شغل فعلی آنان بالاتر از حد متوسط گزارش شده است. بهبود بخشیدن به کیفیت آموزش های مهارتی کاردانش، اتخاذ رویکرد عدم تمرکز در برنامه ریزی های شاخه کار دانش و توسعه متوازن رشته های کامپیوتر، امور مالی و حسابداری و زراعت از جمله پیشنهاداتی است که با بهره گیری از نتایج این پژوهش ارائه شده است.