چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی ضرورت آموزش و توسعهی مهارتهای کارآفرینی برای دانشجویان رشتهی مدیریت آموزشی و ارایه ی الگوی آموزشی مناسب با اتکا به نظر خبرگی متخصصان میباشد. برای این منظور پرسشنامهیی تهیه و پس از تعیین روایی صوری و محتوایی و اطمینان از پایایی آن، دادهها از نمونههای مورد مطالعه 95 نفر (شامل 63 نفر دانشجو و 32 نفر عضو هیات علمی) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی انتخاب شدند، جمعآوری شد. این دادهها با توجه به سوالهای تحقیق و با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین، درصد و فراوانی) و آمار استنباطی (چون آزمون (Tتک نمونهیی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجهی بدست آمده نشان داد که آگاهی دانشجویان از مبانی و مفاهیم کلیدی و مهارتهای کارآفرینی در سطح پایین میباشد. و بر همین مبنا، اعضای هیات علمی بر ضرورت آموزش کارآفرینی تاکید داشتند. الگوی آموزشی مناسب برحسب مولفهی هدفهای آموزش کارآفرینی، طول دوره و شکل نظام، محتوای درسی، شیوههای آموزش با استفاده از نظر اعضای هیات علمی اعتباریابی شد. در نهایت بر اساس یافتههای تحقیق، برنامهی درسی کارآفرینی برای دانشجویان رشتهی مدیریت آموزشی پیشنهاد شد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش، این نقص به طور نسبی برطرف شده و برای تعیین نیازهای آموزشی فراگیران رشتهی مدیریت آموزشی در مرحلهی اول میزان آگاهی آنها از مفهوم و مهارتهای کارآفرینی بررسی شده و کمبود آنها در این زمینه مشخص شده است؛ و در مرحلهی دوم بر اساس نظر صاحبنظران این رشته (اعضای هیأت علمی دانشگاه) ضرورت، هدف، برنامه و محتوای مناسب برای درس کارآفرینی تعیین شده است.
از آنجا که نقش دانشگاهها در آماده سازی دانش آموختگان کارآفرین انکارناپذیر است، بنابراین هدف پژوهشگران در این تحقیق پیدا کردن پاسخ این سؤال است «آیا توسعهی مهارتهای کارآفرینی برای دانشجویان رشتهی مدیریت آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد ضرورت دارد؟ و در صورت ضرورت مشخصهها و محتوای آن چیست؟ در همین راستا برای سؤالهای فرعی زیر نیز پاسخ مناسبی پیدا خواهد شد: 1- آیا دانشجویان رشتهی مدیریت آموزشی از مبانی و مفاهیم کلیدی ومهارتهای کارآفرینی آگاهی دارند؟ 2- آیا از دیدگاه اعضای هیأت علمی، دانشجویان رشتهی مدیریت آموزشی به آموزش کارآفرینی نیاز دارند؟ 3- هدف آموزش کارآفرینی از دیدگاه اعضای هیأت علمی در رشتهی مدیریت آموزشی چیست؟ 4- شکل و نظام برنامهی آموزشی دورهی کارآفرینی از دیدگاه اعضای هیأت علمی چگونه است؟ 5- محتوای درسی مناسب برای آموزش کارآفرینی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان کدام است؟ 6- مناسبترین روشهای آموزش کارآفرینی از دیدگاه اعضای هیأت علمی کدامند؟ با توجه به آنچه که اشاره شد در الگوی آموزشی در نظر گرفته شده برای رشتهی مدیریت آموزشی، پنج مؤلفهی (1- ضرورت آموزش کارآفرینی، 2- هدف آموزش کارآفرینی، 3- محتوای درسی، 4- شیوهی آموزش، 5- شکل و نظام دوره) مورد ارزیابی قرارگرفته است (شکل 1).