چکیده:
مقاله حاضر، با هدف شناسایی عامل های موثر بر گرایش دینی دانش آموزان، نگاشته شده و در نظر دارد راهکارهای عملی برای این موضوع ارایه نماید. روش تحقیق، پیمایشی بوده و برای سنجش متغیرهای مستقل و وابسته، تعداد434 نفر با شیوه نمونه گیری طبقه یی، از بین دانش آموزان نواحی دوگانه آموزش و پرورش شهر ارومیه، به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به پرسشنامه های تهیه شده، پاسخ گفته اند. بر اساس یافته های تحقیق که از طریق نرم افزارSPSS17حاصل آمده است، میزان گرایش دینی دانش آموزان، متوسط به بالا بوده و در این میان، متغیرهای «مذهبی بودن والدین، عملکرد متولیان امور مذهبی و عامل سیاسی»، بیش از سایر متغیرها بر گرایش دینی دانش آموزان، تاثیرگذار بوده اند.
The aim of present article is to identify factors that affect religious attitudes among students and to provide practical suggestions to deal with this issue. The research methods used in this study was survey and check the effects of dependent variable on the independent variable 434 high school students from among 36،718 students as the statistical community were selected by stratified random sampling. According to research findings (analyzed through Spss17)، the depth and breadth of religious attitudes among students are desirable، and the variables such as having religious parents، performance of religious authorities and political factors were found to be more influential on religious attitudes of students than other variables.
خلاصه ماشینی:
"پنجمین فرضیهیی که در این پژوهش مورد تأیید قرار گرفته،عبارت است از اینکه،«بین مذهبی بودن خانواده و گرایش دینی دانش آموزان رابطهی معنیداری وجود دارد».
ششمین فرضیهیی که در این پژوهش مورد تأیید واقع گردیده،این است که«بین میزان درآمد ماهیانه خانوادهی دانش آموزان و گرایش دینی آنان،رابطه معنیداری وجود دارد».
هفتمین فرضیهی مورد تأیید این تحقیق عبارت است از اینکه«بین عاملهای اجتماعی و فرهنگی و گرایش دینی دانش آموزان،رابطه معنیداری وجود دارد».
به عبارتی اگر جامعه،افراد دینمدار را تأیید نماید و دینداران به نوعی از پایگاه اجتماعی بالایی در بین مردم برخوردار باشند،دراین صورت حرکت به سوی دینمداری در بین جوانان و دانش آموزان،تشدید خواهد گردید و برعکس،اگر جامعه به نوعی افراد دینگرا را در حالت انزوا قرار داده و آنان پایگاه اجتماعی خود را ازدست بدهند،در این صورت،تأثیر منفی بر گرایش دینی دانش آموزان خواهند داشت.
نهمین فرضیهی مورد تأیید این تحقیق عبارت است از اینکه،«بین عملکرد متولیان امور مذهبی و میزان گرایش دینی دانش آموزان،رابطه معنیداری وجود دارد».
آزمون r پیرسون(بررسی رابطه بین متغیرها) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب)فرضیههای تأیید نشده اولین فرضیه تأیید نشده،عبارت است از اینکه«میزان گرایش دینی دانش آموزان به تفکیک پایه تحصیلی آنان،متفاوت ازهم است».
نکته قابل توجه در نتیجهی تحقیق حاضر این است که اولا براساس نتیجهها،رابطه بین میزان تحصیلات مادر و گرایش دینی دانش آموزان مورد مطالعه،معکوس و معنیدار بوده است و ثانیا در مقام مقایسه،دانش آموزانی که مادرانشان شاغل بوده است،نسبت به دانش آموزانی که مادرانشان شاغل نبوده است،از گرایش دینی کمتری برخوردار بودهاند.
&%09113HCOG091G% از دیگر نتیجههای تحقیق این بود که میانگین گرایش دینی دانش آموزان به تفکیک دختر و پسر،بهطور معنیداری متفاوت بوده و میزان گرایش دینی دختران،بیتر از پسران بوده است."