خلاصه ماشینی:
در کل،دیدگاههای بسیاری در مورد مهارتهای مدیران مطرح است اما ارزشیابی از&%06915TVTG069-G% این مهارتها نکتۀ بسیار مهمی در جهت دستیابی به اهداف آموزشی به حساب میآید.
جدول یک:آمار نمونۀ مدیران آموزشی مورد تحقیق (به تصویر صفحه مراجعه شود) ابزار گردآوری دادهها برای اندازهگیری صلاحیتها و مهارتهای حرفهای مدیران از دید معلمان،پس ازمرور پیشینۀ تحقیق با استفاده از نظریههای موجود تصمیم گرفته شد که مهارت ادراکی،فنیو انسانی مدیران مدارس گروه نمونه با نظر خواهی از معلمان همان مدارس مورد سنجشقرار گیرد؛بنابراین،سه پرسشنامه طراحی گردید تا این سه مهارت براساس آنهااندازهگیری شود.
آزمون t تک متغیری برای مقایسۀ میانگین برآورد شده براساس سنجشنظر معلمان و ملاک سطح مهارت از دید متخصصان نشان داده است که بین میانگیننمرههای حاصل از ارزشیابی و میانگین حاصل از نظر سنجی متخصصان در سطح کمتر از 0/01 تفاوت معنادار نیست.
از این تحلیل میتوان نتیجه گرفت که مهارت انسانی مدیراندر جامعۀ مورد مطالعه با ملاک یا حد مطلوب برآورد شده براساس نظر سنجی ازمتخصصان برابر است(به غیر از خرده مهارت مربوط به رهبری).
بلاخره،از نتایج پرسشنامۀ مربوط به مهارت فنی در مرحلۀ اول به میزان مهارت فنیدر بین مدیران مدارس از دید معلمان رسیدهایم و سپس آن را با ملاک مورد نظرمتخصصان مقایسه کردهایم که خلاصۀ آن در جدول زیر مشخص شده است.
با توجه به ارزشیابی به عمل آمده در بین مدیران مورد تحقیق و یافتههای فصلهایقبل تقویت مدیران مدارس ابتدایی در این رده از مهارتها متمرکز بر دو موضوع میباشد،مورد اول تقویت فعالیتهای میان فردی است که از آن جمله میتوان به مواردی چونرهبری،مدیریت مشارکتی و گروهی و بالاخره مدیریت تعارض اشاره کرد.