چکیده:
افزایش دسترسی به آموزش عالی و حرکت به سوی همگانی کردن آن، از پیش شرطهای اساسی توسعه علوم و فناوری در کشور است. در این مقاله سعی می شود با بررسی دلایل افزایش تقاضا برای بهره مندی از آموزش عالی و با توجه به استلزامات عصر اطلاعات و موج سوم چهارچوب اصلی نظام متوازن تحقق دسترسی به آموزش عالی تبیین شده و راهکارهای آن مورد بحث قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"2-7-الگوی مطلوب افزایش دسترس به آموزش عالی در ایران چیست؟ 2-8-اجرای الگوی مطلوب افزایش دسترسی به آموزش عالی با چه تهدیدها، فرصتها،نقاط ضعف و قوتی در سطح ملی روبروست؟ 2-9-راهبردها،سیاستها و راهکارهای تحقق این الگو کدامند؟ *قرن 21 *همگانی شدن آموزش عالی *تبدیل شدن آموزش عالی به تقاضای اجتماعی *تعمیم دانایی *نظام قدرت-نظام دانایی *پیوند خوردن منابع قدرت،ثروت و منزلت با منبع معرفت *تبدیل جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی *فناوری اطلاعات در نظام چندرسانهای *دانشبر شدن زندگی *کارمند دانش *سازمان یاد گیرنده *جامعه یاد گیرنده *افزایش سرانه آموزش *آموزش به مثابه سرمایهگذاری و نه هزینه *اقتصاد دانش *دانش محور شدن و تخصصیتر شدن مشاغل *دانش منشأ ارزش افزوده *مالکیت معنوی *تبدیل صنعتگرایی به اطلاعاتگرایی *آموزش در همه عمر *جامعۀ شبکهای مجازی *آموختن چگونه یاد گرفتن *دانش به عنوان حق بشری و شهروندی نمودار 1 روند تحولات انتقال جهان از قرن بیستم به قرن بیست و یکم 3-اهداف طرح جامع 3-1-اهداف و دستاوردهای عام 3-1-1-شناسایی ضعفها،شکافها و خطاهای سیستمی،راهبردی و روشی در نحوۀ سرمایهگذاری آموزش عالی و پاسخگوی به تقاضای مربوط به آموزش عالی در کشور؛ 3-1-2-ارائه راه حلهای کاربردی برای ظرفیتسازی آموزش عالی و افزایش تعداد دانشجویان و دانشآموختگان در رشتهها و مقاطع اولویتدار و مورد نیاز برای رشد و توسعۀ درونزای کشور؛ 3-1-3-معرفی الگوی سیال و کارامد و متناسب با تحولات ساختاری جامعه و جهان برای پاسخگویی به تقاضای اجتماعی آموزش عالی؛ 3-1-4-تدوین لایحۀ پیشنهادی نظام دسترسی به آموزش عالی کشور که شامل عناصر ساختاری،قوانین،نیروی انسانی و..."