خلاصه ماشینی:
از آنجا که تاکنون در زمینه ارزیابی کتابخانههای دیجیتال کودکان در ایران و خارج از آن بهطور کلی،و رابط کاربر این کتابخانهها بهطور خاص پژوهشهای زیادی صورت نگرفته است،بنابراین،در این پژوهش تلاش شده است تا با مراجعه به متون و منابع علمی مرتبط،معیارهایی را برای ارزیابی رابط کاربر،استخراج و تدوین نموده و مهمترین کتابخانههای دیجیتالی کودکان جهان را براساس آن ارزیابی نماید.
، مکاتبه با فدراسیون بین المللی کتابخانههای دیجیتال و کتابخانه دیجیتالی بین المللی کودکان، گفتوگو با برخی افراد صاحبنظر و با توجه به شهرت کتابخانهها در سطح بین الملل و کامل بودن رابطهای کاربر آنها و فراهم آوردن امکان استفاده رایگان از آنها بدون ایجاد محدودیت، فهرستی از 6 کتابخانه به شرح زیر تهیه گردد که جامعه پژوهش را تشکیل میدهند: -کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران xpsa.
www//:ptth(yrarbiL latigiD nerdlihC lanoitanretnI:LDCI- /gro.
در این پژوهش،رابطهای کاربری در مهمترین کتابخانههای بین المللی دیجیتالی کودکان از نظر ویژگیهای ظاهری و معنایی و نیز ساختار شمایلها،دکمهها و سایر نشانههای تصویری مورد استفاده در رابط کاربر مورد بررسی قرار گرفته است.
مؤلفه جستوجو از طریق انتخاب نمادهای تصویری،استفاده از نمادهای قابل درک توسط کودکان،و استفاده از زبان ساده در طراحی نظام جستوجو برای کمک به کودکان بیشترین امتیاز را از آن خود ساخته و در تمام کتابخانههای مورد مطالعه اعمال گردیده است که حاکی از توجه این کتابخانهها به سطح مهارتهای خواندن و نوشتن و درک کودکان میباشد.
)»به ترتیب در دو کتابخانه s'nerdlihC enilno skoob yrots و کتابخانه بین المللی دیجیتالی کودکان رعایت شده است.
پیوندها براساس جدول 8،در زمینه مؤلفههای مربوط به پیوندها،کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران با رعایت تمامی مؤلفهها،رتبه اول را در بین کتابخانههای دیجیتالی مورد بررسی به خود اختصاص داده است.