چکیده:
با توجه به فیاضیت و رحمانیت و کمال مطلق بودن خداوند ، رشته ی هدایت و راهنمائی مردم با ختم نبوت قطع نگردیده ،بلکه در قالب (امامت) که در واقع دنباله رو خط نبوت بود ،امتداد یافت . پیامبر ( در غدیر خم مطابق دستور الهی ،امام علی ( را به امامت و ولایت برگزید. در غدیر مرز بین طرفدران حق و باطل ترسیم گردید و بارزترین جلوه تشیع علوی که توام با خط ولایت بود ،مشخص گردید.در این مقاله به پیوند تشیع علوی با غدیر می پردازیم . روش تحقیق در این مقاله به شیوه ی کتابخانه ای با تکیه بر منابع اصلی می باشد . در پرتو عنایات الهی و رهنمودهای امامان بزرگ شیعه و عالمان شیعی روز به روز بر اهمیت فرهنگ غدیر و منشور جاودانه آن و رشد تشیع علوی افزوده شده است .
خلاصه ماشینی:
"(رستمی ،جمعی از نویسندگان ،1389،ص84) ( زمینه پیدایش تشیع : برخلاف برخی نظرات مبنی بر اینکه اصطلاح و کلمه شیعه در زمان امام علی ( و یا به عبارتی پس از ارتحال جانسوز رسول خدا ( ایجاد شد و یا مسلمین در ایجاد آن نقش داشتند و یا در زمان صفویان پدیدار گردیده ، موسس واقعی و بنیانگذار (شیعه) وجود مقدس نبی مکرم اسلام حضرت محمد ( بودند که در دوران حیات شریف خود به مناسبت های گوناگون،کسانی که پیرو و طرفدار و مطیع امام علی ( باشند را شیعه و جزء فائزون معرفی کردند و در جریان های مختلف و بویژه در خطبه غدیر به امامت دوازده امام از اهل بیت خود به تفضیل اشاره فرمودند و دیگران نیز از پیامبر ( آموختند که یاران علی ( را شیعه بنامند(منتظر القائم،1386،ص32) هنگامی که آیه ی(ان الذین آمنوا و عملو الصالحات اولئک هم خیر البریه((بینه،آیه 98)(کسانی که ایمان آورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند ،آنان بهترین مردم هستند ) نازل شد ؛ابوبرزه گفت در حالی که رسول خدا( این آیه را تلاوت کرده گفت: یا علی آنان تو و شیعیان تو هستند و وعده من و شما کنار حوض است."