چکیده:
مهارتورزی خود نیازمند مهارتآموزی است. لازم است مربی یا معلم کهمیخواهد در پرتو مهارتها، یادگیری را به شیوههای شناخته شده یا ابتکاریدر فراگیران تعمیق بخشد، خود از نظر فکری و عملی به مرحلهای ازمهارتهای مورد نیاز رسیده باشد تا بتواند به درستی ایفای نقش کند. در اینمقاله ابتدا مهارت معنا شده، اهداف یادگیری بر اساس آن ترسیم گردیده ومراحل چهارگانه آن شرح داده شده است، سپس راههای دست یافتن به روشحل مسئله به همراه مثالهای کاربردی مطرح گردیده و محدودیتهای مهمبر سر راه این روش نیز بررسی شده است. آنگاه به چگونگی ایفای نقش معلمو مربی و چگونگی مهارت مربیان عقیدتی سیاسی در استفاده از این روشاشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
"کاربرد مهارتهای آموزشی در تعلیم و تربیت (2) (روش کشف مسئله و حل مسئله در یادگیری) ابوطالب عبداللهی کارشناس ارشد مدیریت آموزش چکیده واژگان کلیدی: مقدمه مهارت در هر کار در پرتو تمرین و تکرار، قدرت فکر و اندیشه، کسب دانش و اطلاعات و مطالعهو تحقیق به دست میآید، معلم یا مربی با کسب مستمر دانش و اطلاعات نسبت بهفرآیندهای آموزشی از جمله روشهای تدریس کارآمد برای سطوح مختلف فراگیران به یکنوع مهارت و تسلط دست مییابد.
مثلا بگویند علل بیایمانی افراد چیست و چگونه میتوان آن علل را کاهش داد یااز بین برد؟ ـ چرا افراد در زمان بحرانها و مشکلات به خداوند رو میآورند و در زمانهای دیگرخداوند را فراموش میکنند؟ بنابراین مربی یا معلم با استفاده از این گونه سؤالات در دروس مختلف میتواند روشفعال کشف مسئله را به اجرا گذارد تا فراگیران با مشارکت علمی خود بتوانند مسئله و علل آنرا درک کنند و از قدرت فکری و توانمندی لازم برای حل آن برخوردار شوند.
مهمترین نکات قابل توجه چنیناند: معلم یا مربی نتیجه نهایی حاصل از حل مسئله را برای شاگردان توصیف میکند بدون آن کهجواب و راه حل مسئله را بگوید؛ زیرا هدف این است که فراگیر خود بتواند راه حل مناسب برایمسئله را پیدا کند.
این مهم در صورتیمحقق میشود که مربی در پرتو مهارت خود، مطالب مرتبط با روش کشف و حل مسئله را بهدرستی بشناسد و بداند در چه شرایطی، برای چه کسانی و چه موضوعی را میتواند برایفراگیران اجرا نماید."