چکیده:
هدف پژوهش بررسی عوامل موثر بر فـشارهای روانـی معلمـان و ارایـه ی پیـشنهادها جهـت کاهش آن بوده است . روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است . در این پژوهش معلمـان زن و مرد سه مقطع تحصیلی (ابتدایی ، راهنمایی و متوسطه ) از نظر میزان تنیدگی و عوامل مـوثر بر آن مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه ی مورد مطالعه شامل ٤٩٦ نفر از معلمـان مـدارس شـهری قزوین بود که به روش نمونه گیری طبقه ای از میان حـدود ٤٩٧٠ معلـم انتخـاب شـدند. جهـت گردآوری داده ها، پرسشنامه بکار گرفته شد که اعتبار آن بـر روش آلفـای کرونبـاخ ٠/٨٢ بـرآورد گردید. داده های آماری با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس ، به کمک نرم افزار SPSS مـورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج بدست آمده نشان می دهند که وضعیت نامطلوب مـالی معلمـان بیش ترین سهم را در تنیدگی شغلی آنان دارد، زنان تنیدگی کـم تـری نـسبت بـه مـردان دارنـد، سابقه ی تدریس تاثیری معنی دار بر میزان تنیدگی ندارد، سطح تحصیلات بر میزان تنیدگی اثـر می گذارد و در نهایت ، میزان تنیدگی معلمان بیش تر از حد متوسط است .
خلاصه ماشینی:
نتایج بدست آمده نشان می دهند که وضعیت نامطلوب مـالی معلمـان بیش ترین سهم را در تنیدگی شغلی آنان دارد، زنان تنیدگی کـم تـری نـسبت بـه مـردان دارنـد، سابقه ی تدریس تأثیری معنی دار بر میزان تنیدگی ندارد، سطح تحصیلات بر میزان تنیدگی اثـر می گذارد و در نهایت ، میزان تنیدگی معلمان بیش تر از حد متوسط است .
1- Stress آنچه مسلم است از میان تنیدگی های گوناکونی که افراد تجربه می کنند، تنیدگی بسته به شـغل جایگاهی مهم را به خود اختصاص داده است و در این میـان ، معلمـی شـغلی اسـت کـه بـا منـابع گوناگون تنیدگی زا دست به گریبان است .
روایی و پایایی پرسشنامه نتایج پژوهش های که به وسـیله ی لارچیـک و چـنس ((١٩٩٤ ,Chanc &Larchik )،آدامـز (١٩٩٩,Adamz)، در مورد منابع تنیدگی معلمان که از دو پرسشنامه فرسایش روحـی (MBA) و پرسشنامه ی استرس شغلی استفاده کرده بود، همبستگی مثبت و معنی داری را با نتایج پـژوهش کیریاکو وساتکلیف در مورد میزان و منابع تنیدگی معلمان نشان می دهد.
جدول ٥ -تحلیل واریانس تأثیر سطح تحصیلات بر تنیدگی معلمان به تصویر صفحه مراجعه شود کل 213/050 493 نتایج جدول بالا نشان دهنده ی عدم تأیید فرض صفر و تأثیر سطح تحصیلات بر میزان تنیـدگی تجربه شده به وسیله ی معلمان می باشد، اما این تأثیر با توجه به جدول آزمون مقایسه هـا در جهـت فرضیه ی پژوهش نمی باشد بلکه برعکس معلمان دارای تحصیلات لیسانس ، تنیـدگی بـیش تـری از معلمان دارای تحصیلات پایین تر از لیسانس دارند.
نتایج در مورد این عامل نشان دهنده ی تنیدگی بیش تر معلمان مرد است .