چکیده:
تحقیق حاضر، به منظور مقایسه ی دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی ناحیه 3 شیراز به لحاظ برخورداری از ویژگی های سازمان یادگیرنده در سال تحصیلی 2011-2010 انجام شده است. روش تحقیق توصیفی– پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری شامل کلیه دبیران و مدیران مدارس متوسطه دولتی و غیرانتفاعی ناحیه 3 شیراز می باشد. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای 273 نفر از جامعه ی موردنظر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه ی سازمان یادگیرنده می باشد که دربرگیرنده ی اصول پنج گانه پیتر سنج(آرمان مشترک، مدل های ذهنی، تسلط فردی ، یادگیری تیمی، تفکر سیستمی) است. جهت برآورد روایی از روایی صوری و محتوایی استفاده گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت و مقدار آلفای کرونباخ 88/0 می باشد. از آمار توصیفی(فراوانی و درصد فراوانی) برای بیان توصیف داده ها وآمار استنباطی (آزمون t مستقل) برای بررسی تفاوت بین دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی استفاده گردید. از تجزیه و تحلیل دیدگاه دبیران و مدیران نتایج زیر به دست آمد: بین دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی ناحیه 3 شیراز از نظر ویژگی تفکر سیستمی تفاوت معنادار وجود دارد و در سایر مولفه ها(تسلط و قابلیت شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک و یادگیری تیمی) تفاوت معناداری وجود ندارد. ویژگی آرمان مشترک در دبیرستان های دولتی بیشتر از دبیرستان های غیرانتفاعی است.
خلاصه ماشینی:
از تجزیه و تحلیل دیدگاه دبیران و مدیران نتایج زیر بهدست آمد: بین دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی ناحیه 3 شیراز از نظر ویژگی تفکر سیستمی تفاوت معنادار وجود دارد و در سایر مؤلفهها(تسلط و قابلیت شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک و یادگیری تیمی) تفاوت معناداری وجود ندارد.
سؤال کلی تحقیق: آیا تفاوت معناداری بین دبیرستانهای دولتی و غیر انتفاعی ناحیه 3 شیراز از نظر میزان برخورداری از ویژگی سازمان یادگیرنده(تفکر سیستمی، تسلط و قابلیت شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی) وجود دارد؟ جهت تحلیل این سؤال ازآزمون تی مستقل استفاده شده است.
سوالات جزیی تحقیق: 1- آیا تفاوت معناداری بین دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی ناحیه 3 شیراز از نظر میزان برخورداری از ویژگی تفکر سیستمی وجود دارد؟ جهت تحلیل این سؤال ازآزمون تی مستقل استفاده شده است.
دیدگاه مدیران سؤال کلی تحقیق آیا تفاوت معناداری بین دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی ناحیه 3 شیراز از نظر میزان برخورداری از ویژگی سازمان یادگیرنده(تفکر سیستمی، تسلط و قابلیت شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی) وجود دارد؟ جهت تحلیل این سؤال ازآزمون تی مستقل استفاده شده است.
5- آیا تفاوت معناداری بین دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی ناحیه 3 شیراز از نظر میزان برخورداری از ویژگی یادگیری تیمی وجود دارد؟ جهت تحلیل این سؤال از آزمون تی مستقل استفاده شده است.
5- آیا تفاوت معناداری بین دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی ناحیه 3 شیراز از نظر میزان برخورداری از ویژگی یادگیری تیمی وجود دارد؟ جهت تحلیل این سؤال از آزمون تی مستقل استفاده شده است.