چکیده:
این پژوهش به بررسی رابطه هوش هیجانی معلمان و اثربخشی تدریس و هم چنین ، پیش بینی اثربخشی تدریس و زیر مقیاس های آن به وسیله متغیر هوش هیجانی معلمان می پردازد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است . نمونه پژوهش شامل ٧٠٤ نفر از دانش آموزان مدارس راهنمایی و هم چنین ، ٣٢ نفر از دبیران زن و مرد مدارس راهنمایی شهر شیراز می باشند که با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن با ضریب پایایی ٠/٨٩ و ابزار اثربخشی تدریس پاینتا و همر بوده است . اساسا این ابزار اثربخشی تدریس را با روش مشاهده ای می سنجد و دارای سه بعد (حمایت آموزشی ، حمایت عاطفی و سازماندهی کلاسی ) می باشد. برای پایایی این مقیاس ضریب همبستگی بین دو مشاهده مستقل محاسبه و مقدار (٠/٨٥ =r) بدست آمده است . افزون بر این ابزار مشاهده ای ، سعی شد تا عوامل تدریس اثر بخش در سه بعد ذکر شده ، با کمک پرسشنامه ای که به وسیله دانش آموزان پاسخ داده می شود، انداره گیری گردد که پیش از استفاده ، روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفته است . پایایی این مقیاس با روش آلفای کرونباخ محاسبه و مقدار (٠/٧٨ = α) بدست آمد. جمع کل نمره های بدست آمده از این دو ابزار ( مشاهده ای و پرسشنامه دانش آموزی ) به عنوان مبنای اثربخشی تدریس معلمان در نظر گرفته شد. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش ، ضریب همبستگی و محاسبه ضریب رگرسیون چند متغیری می باشد. نتایج بیانگر آن بودند که بین دو متغیر یاد شده رابطه ای مثبت وجود دارد و حتی با کنترل متغیرهای سن ، جنس و تحصیلات معلمان ، فاکتور هوش هیجانی قادر است با قدرت بالایی اثربخشی تدریس معلمان را پیش بینی نماید (٠٧٣=Beta) و هم چنین ، رابطه مجزای هوش
خلاصه ماشینی:
هر ساله شمار زیادی از معلمان از دانشگاهها و مراکز تربیت معلم فارغ التحصیل می شوند و در حرفه معلمی مشغول بکار می گردند آنچه که بیش تر در آموزش و آماده سازی آنها پیش از خدمت در نظر گرفته شده است شامل موضوع های تخصصی ، روش های تدریس و روان شناسی کودکان و نوجوانان بوده ، اما آموزش در زمینه روش کنترل خود و هیجانات ، مدیریت عواطف و روش تاثیر گذاری بر دیگران که بویژه برای مشاغلی مانند معلمی دارای اهمیت است یا اصلا مورد توجه قرار نگرفته یا این که به این مسئله کمتر پرداخته شده است .
درمورد پیش بینی هوش هیجانی برای نمره های درسی و حل مسئله هوشمندانه پژوهش هایی انجام شده است ( ;٢٠٠٣ ,Barchard;٢٠٠٣ ,Askanasy&Dasbough ٢٠٠٢ ,Lam& Kirby ;٢٠٠٣ ,Bracket&mayer) که همگی بین این دو همبستگی نشان داده اند و هوش هیجانی با رفتارهای قلدرمآبانه ، خشم و مصرف سیگار و مشکلات مواد مخدر به گونه معکوس تغییر پیدا می کند (٢٠٠٢ ,Trinidad&jahnson ;١٩٩٩ ,Rubin).
هم چنین ، خصیصه EI پایین با خود باوری کم (٢٠٠٢,Salovey, woolery and Epel ,Stroud) و اضطراب (٢٠٠٦,Summerfeldt,Kloosterman,Anatony,Parker) و کنترل انگیزشی ضعیف (١٩٩٨,Schutteetall) مرتبط هستند و برخلاف آن EI بالا از لحاظ نظری با افزایش رضایت نسبت به زندگی مرتبط می شوند ( ,Palmer,Donaldson,Stough .
(Oately& Jenkins, 1996;Forgas,2000) 1 -Social Emotional Behavior Skills ملاحظه می شود که هیجانات با وجود نقش محوری که در زندگی هر فردی ایفا می کنند به عنوان یک حیطه مطالعاتی در تعلیم و تربیت و تربیت معلم مدتی است فراموش شده است .