خلاصه ماشینی:
"به این جهت است که میبینیم از زمان ارسطوفیلسوف بزرگ یونان که مبتکر علم منطق بوده استتاکنون کلیه منطقیین وجود موضوع را در قضایایموجبه لازم دانستهاند چون قضیۀ موجبه عبارتستاز قضیهای که در آن محمول بنحوی از انحاء برایموضوع ثابت میگردد بنابراین مادام که موضوعبگونهای که درخور محمول قضیه باشد وجودنداشته باشد،حمل امکانپذیر نخواهد بود ودر نتیجه قضیهای تشکیل نخواهد شد.
خوشبختانه بینانجمنهای اسلامی و جهادهای دانشگاهیهمکاریهای نزدیک و صمیمانهای وجود دارد درحقیقت هردو را ارگانهایی از جمهوری اسلامیمیدانیم که وظیفه آنها خدمت به اسلام و قرآن و امامعزیز است و چون هدف و خطمشی ما یکی استبرخوردی پیش نمیآید اگرچه سلیقهها فرقمیکند اما این اختلاف سلیقه را با تبادل نظرو اندیشه حل میکنیم و همکاری بسیار نزدیکی بینجهاد دانشگاهی و انجمن اسلامی وجود دارد.
تعریف به رسم معمولا به چیزیاست که در ذهن از معروف اجلی و اعرف بوده باشدو چون مفهوم وجود چنانکه گذشت پایۀ تمامی شروحاست و در ذهن مقدم بر هر مفهوم و معروفتر ازهر تصوری است بنابراین تعریف به رسم برای وجودنیز مقدور نخواهد بود.
بایستی دانست که این تعاریف تمامی مشتملبر دور هستند زیرا ثبوت همان وجود است و فاعلو منفعل نیز جزء وجود نیست و در تعریف سوم نیزمفهوم امکان گنجانیده شده است و درک و دریافتمفهوم امکان به فهممفهوم وجود موکول است زیرا امکان یا سلبضرورت عدم است و یا سلب ضرورت وجود و عدمهر دو و در هردو حال بایستی تصوری از وجودداشت تا مفهوم امکان را دریافت کرد."