خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) ehcszteiN hcirdirF راهگشای مدرنیته،فردیت و نافذترین منتقد دین و دینگرایی محسن حیدریان فریدریش نیچه/بخش نخست مراکز معتبر آکادمیک و فکری دنیای امروز،اتفاق نظر دارند که در میاننخبهگان و اندیشهپردازان بزرگ تاریخ جهان پنج تن از اهمیت و جایگاه ویژهای در شکل دادن به اندیشه و معرفت کنونی جهان برخوردارند.
» لذا تصادفی نیست که میشل فوکو در مقالهی«نیچه،فروید و مارکس»با تأکید بر این که از نظر نیچه تاویل هرگز متوقف نمیشود،نوشت که:«این سه متفکر ما را در برابر یک امکان تازه برای تاویل کردن قراردادند و بار دیگر امکانی برای هر منوتیک به وجود آوردند.
مفهوم فردیت انسانی در نماد«ابرانسان» به باور نیچه هوش و شناخت انسان بینهایت و بیانتها نیست بلکه محدود ومشخص است.
(به زبانی سادهتر فرهنگ دینی جوامع انسانی را در نوعی اسارت وبردهگی فکری و ایدئولوژیکی خاص نگاه میدارند و به وی اجازه نمیدهندپا را فراتر از آنچه که دین میگوید قرار دهند)نیچه در کتاب«چنین گفتزردتشت»دین را به اژدهایی تشبیه میکند که طی قرنها بر سرنوشت وتفکر انسان فرمان رانده است.
اخلاق دینی و دستور العملهایی که این ارزشها برای زندگی انسان در نظر گرفته همچون جبری دروغین است که مانعروشنبینی و شناخت و تکامل انسان است.
اما نگرش انتقادی نیچه در واقع نه متوجه انسان است و جامعه بلکه اخلاق وارزشهای حاکم بر آنها است.
با چنین نگاهی است که نیچه با گذاراز مفهوم انسانهای عادی ذوب شده در دین یا در ایدئولوژی و یا هر مفهوممشابه در جستوجوی فردیت انسانی است که از دوران او همچون نماد«قهرمانی»غیرعادی و فراتر از ارزشهای عام بشری جلوهگر میشود."