خلاصه ماشینی:
"مسیر مدرنیت در غرب طولانی وپرپیچ و خم بوده است و با هدف خود یعنیایجاد تعادل بین ذهنیت و کلیت هنوزفاصله دارد.
این درگیری فکریپیآمدهای مهمی برای نهادهای ایران داشتهاست،که در جنبش مذهبی و مدرنگرایبابی و بهایی در قرن نوزدهم،در جنبشلیبرال دموکراتیکی که در انقلابمشروطیت در آغاز قرن بیستم به اوج خودرسید و در استقرار جمهوری اسلامی درآخرین دهههای قرن بیستم قابل مشاهدهاست.
هردو این گفتمانهای نظری گفتمانهای عملیو اجتماعی-سیاسی خود را به وجودآوردهاند و در خصوص دموکراتیکسازیدر ایران پس از انقلاب مواضع کاملامتضادی اختیار کردهاند.
از آنجا که این پژوهش عمدتاشالودههای نظری و هستیشناختی-عوامل اندیشهای-پیدایش جامعۀ مدنی رادر ایران مد نظر داشته،به عوامل ساختاریکمتر توجه کرده است.
»1 این عوامل ساختاری،در تعامل باعوامل اندیشهای،زمینه را برای پیدایشجامعۀ مدنی متکی بر مردم در ایران پس ازانقلاب فراهم آورده است.
شکی نیست که حکومت روحانیون اسلامییکی از تجربههای مردم ایران در تاریخ اخیربوده است و فرآیند انقلاب اسلامیمیتواند موضوع پژوهش دیگری باشد.
اما برای تحقق کامل مدرنیت در ایران،ذهنیت با واسطۀ جنبش و گفتمان اسلامیباید سرانجام جای خود را به یک شکلمستقیمتر ذهنیت بسپارد و این خود منجربه مسائل و مشکلات گریزناپذیری است کهملازم ذهنیت فردی است که در غربتجربه شده است،مسائلی که تنها با حفظتعادل بین ذهنیت و کلیت برطرف شدنیاست.
از زمان انتخاب محمد خاتمی به ریاستجمهوری،این احساس در میان مردم که آنهامحقق به مشارکت سیاسی و اجتماعی وحقوق شهروندیاند،به شدت افزایش یافتو خود را در یک جنبش اجتماعی تودهایبرای دموکراسی در کشور نشان داد که پیروزیاصلاحطلبان در دو انتخابات مهم،یکیانتخابات شوراها و دیگری انتخابات مجلس،ثمرۀ آن بود."