چکیده:
پلورالیسم از مهمترین موضوعات کلام جدید به شمار می آید و در نوع خود به دو نوع »پلورالیسم حقانیت«یعنی:حق انگاری همه ادیان در زمان واحد و»پلورالیسم نجات« یعنی:رستگاری و اهل نجات بودن پیروان ادیان مختلف تقسیم می گردد.آن چه در این مقاله ارائه می گردد،بررسی مهمترین ادله قرآنی پلورالیسم دینی در بعد نجات می باشد.در این مقاله در پی تبیین این نکته هستیم که آیا از نگاه قرآن کریم پیروان ادیان دیگر و بطور کلی،غیر مسلمانان نیز اهل نجات و رستگاری هستند یا این که اهل رستگاری بودن تنها مخصوص پیروان دین مبین اسلام است؟در بررسی آیات قرآنی نتیجه می گیریم که تنها مسلمانان اهل نجات نبوده و دیگران نیز با در نظر گرفتن شرائط خاص اهل نجات خواهند بود.لازم به ذکر است که در این باره از روایات و تفاسیر فریقین و نیز دیدگاه دانشمندان نیز بهره برده ائیم.
خلاصه ماشینی:
"در برخی از آیات قرآن شرط هدایت و نجات و رستگاری انسان ها،ایمان به خداوند و معاد و نیز انجام عمل صالح بیان شده است که چنین آیاتی در واقع در چهارچوب خاص، علاوه بر معنای ظاهری و اصلی خود،دلالت بر رستگاری قاصران و در نهایت تایید »پلورالیسم نجات« دارد.
این دو دیدگاه در روایت ذیل بخوبی جمع شده است: »از امام صادق (ع) نقل می کند که فرموده است: اعراف قله و بلندی هایی است بین بهشت و دوزخ که هر پیغمبر و یا وصی پیغمبر با گناهکاران در آنجا می ایستد،مانند سرلشکرانی که با ضعفای لشکر خود در قلب لشکر قرار می گیرند…«33 بنابراین،بار دیگر نظریه »پلورالیسم نجات« از نگاه قرآن کریم و البته در چهارچوب خاص خود ـ متفاوت بودن جایگاه چنین افراد گناهکار و مستضعف فکری و عملی با جایگاه صالحان و مؤمنان در بهشت،همچنین معاند نبودن آنها و… ـ به اثبات می رسد.
اعتراف دانشمندان اسلامی در خصوص »پلورالیسم نجات« برخی از دانشمندان و برجستگان اسلامی،در آثار و سخنان خود،اعترافاتی را در خصوص اهل نجات بودن غیر مسلمانان داشته اند که در این قسمت با برخی از آنها آشنا می شویم: 1)امام محمد غزالی که از عالمان نواندیش مسلمان به شمار می آید،در برخی از آثار خود از اختلاف مردم جهان در ادیان و مذاهب گلایه نموده و در کتاب »المنقذ من الضلال« خود،ضمن بررسی این موضوع اکثریت پیروان ادیان دیگر مانند مسیحیان را مشمول رحمت الهی و معذور می داند."