خلاصه ماشینی:
"به نظر شما در میان آثار ادب کلاسیکایران چه مقدار«قابلیت دراماتیک»وجود داردج:به طور کلی در هیچ ادبیاتی فی نفسه باردراماتیک وجود ندارد،به دلیل اینکه جوهراین دو مقوله(ادبیات-درام)از هم جدا استمثلا«ماهان هوشیار»در وهلۀ اول یک قصهاست،و یکی از مشکلات من از نوشتن آن بهصورت نمایشنامه،این بود که چطور میتواناین ساخت را تغییر داد و شکلی دراماتیک بهآن داد.
من نمیدانم این شکل در همهجای دنیا هست یا فقط مشکل امروز ماستکه از هر ده جملهای که میگوئیم پنج تایآن غلط دستوری دارد و برای هر جمله مدتها (به تصویر صفحه مراجعه شود) وقت تلف میکنیم تا کلمۀ دلخواه را پیداکنیم.
البته این هم کهیک اثر کلاسیک را به شیوۀ مدرن اجرا کنندامر تازهای نیست و نمونههای برجستهاش رامیتوان در«رویای یک نیمه شب تابستان»اثر شکسپیر و اجرای«آندره شربار»و«هرطور کهبخواهید»باز هم از شکسپیر و اجرای«پیتربروک»دید،و یا اجرای«گروتفسکی»از متن«کالدرون»بنابراین الزاما نباید شیوۀ اجرااز نظر زبان با متن نمایش یکی باشد.
البته قابل فهماست که چرا اینها اقدام به نوشتن نمایشنامه(به تصویر صفحه مراجعه شود) میکنند،اما باید گفت که نویسندگی،به ویژهنمایشنامه چیزی است بسیار متفاوت از کارگردانیو بازیگری.
س:به هر حال میپذیریم که با همین نوشتنهانویسندهای بوجود میآید،اما شکل فکر میکنیدکه در شرایط فعلی چه امکاناتی میتواند با ایننوشتهها کیفیت بهتری بدهد؟ ج:به گمان من یا شخص نویسنده هست یانیست،شاید از میان آنها که بازیگر یا کارگردانندو امروز مینویسند،کسانی پیدا میشوند کهاستعداد اصلیشان در نوشتن باشد و شاید همینفرصت یا اجبار در نوشتن امکان بروز این استعدادرا به آنها بدهد."