خلاصه ماشینی:
"با توسعه تدریجی و رشد نمایش واستقلال آن از نفوذ مقدسان و بزرگان دینیموضوعات و حوادث به مکانهای بزرگ واتفاقات مهم خاندانهای حاکم تغییر میابد،تا سرانجام این سیر تحولی یعنی انعکاسرفتار خدایان به نمایش رفتار و مسائل انسانعادی در صحنه،کامل میگردد.
ضمنا این پیشرفت،تشابه تحولات نمایشی رادر میان ملل مختلف نشان میدهد معمولاهنگامیکه نوعی از موضوع و مفهوم جانشینموضوع دیگری میگردد سبک و شیوه گذشتهنیز فراموش میشود متون نمایشنامهها کنارگذاشته و منسوخ میگردد.
ولی علیرغم استثنائی که ذکر شد درکشورهای غربی سومین مرحله تحول نمایشییعنی تئاتر مدرن از همه سبکها و دورههایتحول نمایشی پیشی جسته است،بطوریکه(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمایشهای قرون وسطائی(مورالیتهها)ونمایشهای کلاسیک،درام یونانی،میراکل1،نمایشهای تاریخی انگلیسی،همهکهنه شده و همچون اشیاء قدیمی فضایموزهها را بیاد میآورند و اگر هم چنیننمایشهائی اجرا گردند یا عجیب بنظر میرسندو یا بعلت یک ضرورت فرهنگی و آموزشیبروی صحنه میآیند نه بعنوان نشاندهندهتمایل عمومی.
تنوع این زبانها،اگر لهجههای مختلف و گمنام امروزه را کهدر این کشور رایج است بحساب نیاوریم،بهشصت زبان میرسد: از میان زبانهای مذکور مهمترین آنها(به تصویر صفحه مراجعه شود) بدون توجه باینکه در سایر نواحی چهفعالیتهائی صورت میگیرد به تألیفنمایشنامه و اجراء آن بهمان زبان ایالتیپرداختند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گروههای فوق در طی فعالیتهای خود ازآغاز تاکنون توانستهاند نمایشنامههایباارزشی در تئاتر معاصر هند تهیه کرده و بهاجرا گذارند.
با وجود اینکه موضوع این نمایشنامهمربوط به قریب یکصد سال قبل است وبیش از حد عمر کرده و پیام آن به زمانآفرینش آن مربوط میگردد،و مسئلهای را کهمطرح نموده امروزه دیگر مسئله نیستمع الوصف در دورهای که مورد بحث ماستاز شهرت ویژهای برخوردار بوده است."