چکیده:
امروزه بشر از دو طریق سعی نموده تا نسبت به مرگ به عنوان اسرارآمیزترین حادثه، آنقدر آگاهی کسب نماید تا بتواند نسبت به دل نگرانی های خویش از پدیده ای که روزی قطعا برای او واقع خواهد شد فائق آید. راه اول شناخت پدیده احتضار با استفاده از تبیین های الهی و دینی مبتنی بر وحی است. راه دوم که به خصوص در جوامع غیر مسلمان بسیار مورد توجه قرار گرفته، عبارت است از «تجربیات نزدیک مرگ». هدف اصلی این نگارش آن است که خواننده بتواند پس از مطالعه مقاله، وجوه تشابه و تفاوت تجربیات نزدیک به مرگ نسبت به گزارش های آیات و روایات از پدیده احتضار را دریابد.
خلاصه ماشینی:
"هنگامیکه بلال در پاسخ به نالههای همسر خود و شکایت از فراق چنین میگوید: {o(1-)سیدد حمیری شاعر اهل بیت(ع)این روایت را چنین به صورت شعر بیان کرده است:o} {Sقول علی لحارث عجب#کم ثم اعجوبه له حملا#یا حار همدان من یمت یرنی#من مومن او منافق قبلا#یعرفنی طرفه واعرفه#بعیه واسمه و ما عملا#و انت عند الصراط تعرفنی#فلا تخف عثرۀ و لا زلا#اسقیک من بارد علی ظما#تخاله فی الحلاوه عسلا#اقول للناس حین توقف للعرض#دعیه لا تقربی الرجلا#دعیه لا تقریبه ان له#حبلا بحبل الوصی متصلاS} (مجلسی،240/39) {Sگفت جفتش الفراق ای خوش خصال#گفت نی نی الوصال ایت الوصال#گفت جفت امشب غریبی میروی#از تبار خویش غایب میشوی#گفت نی نی بلکه امشب جان من#میرسد خود از غربتی در وطن#گفت رویت را کجا بینیم ما#گفت اندر حلقه خاص خدا#حلقۀ خاصتش به تو پیوسته است#گر نظر بالا کنی نه سوی پست#اندر آن حلقه ز رب العالمین#نور میتابد چو در حلقه نگین#گفت ویران گشت این خانه دریغ#گفت اندر مه نگر منگر به نیغ#کرد ویران تا کند معمورتر#قوم انبه بود و خانه مختصرS} (مولوی،دفتر سوم،ص 196) 1-4-نظر قرآن دربارۀ مشاهدات اهل کتاب بر مبنای مضامین آیات و توضیحاتی که مفسران دادهاند روشن میشود که اهل کتابهنگام احتضار،پیامبر خود را مشاهده مینمایند.
o} &%01814DJPG018G% امام صادق(ع)فرمود:«وقتی کافر به حال احتضار میافتد رسول خدا(ص)علی(ع)جبرئیل و ملک الموت بر او حاضر میگردند پس علی به او نزدیک شده میگوید:یارسول الله این شخص در دنیا ما را دشمنی میپنداشت پس من هم او را دشمن میدارم."