چکیده:
هدف این پژوهش طراحی مدل روابط تبادل اجتماعی بین مربیان و دانشجویان ورزشکار در مناطق منتخب دانشگاههای آزاد اسلامی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی وازنوعمطالعات کاربردیبود. دانشجویان ورزشکار دانشگاههای آزاد اسلامی مناطق 1، 4، 16، 26 و 30 (2072 نفر) جامعةآماری پژوهش را تشکیل دادند.تعداد نمونه مطابق با جدول مورگان، 327 نفر تعیین شد که به روش دردسترس، متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة نقش تعاملات مربی- ورزشکار در افزایش عملکرد دانشجویان ورزشکار استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه 947/0 بهدست آمد. از روشهای آمار توصیفی برای توصیف دادهها، از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف برای طبیعیبودن دادهها و برای آزمون مدل از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل پژوهش از برازش لازم برخوردار بود. درک از عدالت بر اعتماد اثر معناداری داشت. همچنین، اثر اعتماد بر تبادل رهبر- عضو معنادار بود و مشخص شد که تبادل رهبر- عضو بهطور مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری تعهد، بر عملکرد فردی آزمودنیها اثر دارد؛ بنابراین، طبق نظریة تبادل اجتماعی، مربیان با جلب اعتماد دانشجویان ورزشکار میتوانند روابط تبادلی بین خود و دانشجویان ورزشکار را استمرار دهند تا زمینة بهبود عملکرد فردی دانشجویان ورزشکار فراهم شود.
خلاصه ماشینی:
دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تاریخ دریافت: 24/06/1395 تاریخ پذیرش: 02/11/1395 چکیده هدف این پژوهش طراحی مدل روابط تبادل اجتماعی بین مربیان و دانشجویان ورزشکار در مناطق منتخب دانشگاههای آزاد اسلامی بود.
بین اعتماد با تبادل رهبر- عضو رابطة مثبت و معناداری (01/0≥P ، 74/0=r) وجود داشت که میزان اشتراک واریانس این دو متغیر برابر با 54 درصد بود.
نتایج دیگر پژوهش حاضر نشان داد که هرچه دانشجویان ورزشکار اعتماد بیشتری به مربی خود داشته باشند، کیفیت تبادل رهبر- عضو بیشتر میشود.
در پژوهش حاضر نیز مشخص شد که رفتار عادلانة مربی بر افزایش اعتماد اثرگذار بود و اعتماد بیشتر بهنوبةخود بر کیفیت تبادل رهبر- عضو اثر داشت و بهدنبال آن، تعهد آزمودنیها به مربیها افزایش یافت که این موضوع بر افزایش عملکرد دانشجویان ورزشکار اثرگذار بود؛ زیرا، طبق نظریة تبادل اجتماعی، آزمودنیها بهسبب تعهدی که نسبت به مربی خود براساس خدمات وی احساس میکردند، خود را ملزم به جبران میکردند و تلاش بیشتری برای بهترشدن عملکرد ورزشی خود داشتند تا بدینطریق مربی خود را راضی کنند.
افزایش خطر در روابط مفید بین دو طرف تأثیر منفی خواهد گذاشت و میتواند منجر به توقف تبادل رهبر- عضو شود؛ بنابراین، وجود اعتماد در این روابط امری حیاتی در کیفیت تبادل رهبر- عضو است و در این پژوهش مطابق با نظریات بلاو (1964) مشخص شد که اعتماد، لازمة بروز تبادل اجتماعی میان دانشجویان ورزشکار و مربیان است.
) Designing Social Exchange Communication Model Among Coaches and Athlete Students Selected Areas of Islamic Azad Universities H.
Associate Professor of Sport Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University Received: 2016/09/14 Accepted: 2017/01/21 Abstract The aim of this study was to design social exchange communication model among coaches and athlete students selected areas of Islamic Azad Universities.