چکیده:
طرح مساله: تبلیغات به عنوان وجه غالب عناصر ارتباطی سازمان، نقش مهمی را در جهت موفقیت سازمان ایفا می نماید. یکی از رایج ترین الگوهای ساخت تبلیغات، الگوی 5M می باشد، که متشکل از پنج تصمیم اساسی شامل؛ تعیین هدف، اختصاص بودجه، طراحی پیام، انتخاب رسانه و ارزیابی تبلیغ است. در واقع تلاش های سازمان در مراحل مختلف، همگی، در انتخاب رسانه مناسب معنی پیدا می نماید.
با توجه به نقش تبلیغات در ترغیب گردشگران به خرید از یک دفتر جهانگردی، یکی از راه های ارتقای اثر بخشی تبلیغات، تخصیص صحیح بودجه آن به رسانه های مختلف است. هر رسانه، دارای محدودیت ها و توانایی های خاص خود است. این محدودیت ها و توانایی ها، جهت تعیین میزان اثر بخشی در انجام رسالت تبلیغی آن رسانه، یک سنگ محک است. حال با این تفاسیر اگر رسانه مناسب و اثربخش برگزیده نشود، اثربخشی مجموعه تبلیغاتی (Advertising Campaign)، زیر سوال خواهد رفت. از این رو انتخاب رسانه تبلیغاتی، جزو تصمیمات مهم در حوزه بازاریابی و تبلیغات است. امروزه شیوه های متفاوتی برای انتخاب رسانه اثربخش از شیوه های تجربی گرفته تا شیوه های علمی وجود دارد.
محقق در این تحقیق به دنبال شناسایی اثربخشی رسانه های تبلیغاتی به روشی علمی و انتخاب رسانه تبلیغاتی اثربخش در حوزه فعالیت دفاتر جهانگردی با توجه به الگوی AIDA است. تا از این طریق بودجه به کار گرفته شده در این حوزه به شکل بهینه صرف شود.
روش: به همین منظور با استفاده از روش توصیفی و در جهت سنجش اثربخشی رسانه های تبلیغاتی، با توجه به الگوی چهار بعدی AIDA اقدام به سنجش اثربخشی رسانه های تبلیغاتی از دیدگاه جامعه کارشناسان کرده است. تا از این رهگذار، تصویر مناسبی از دیدگاه جامعه کارشناسان در ذهن دست اندرکاران بارازیابی شرکت های نوپا ایجاد گردد و نتایج تحقیق اطلاعات مناسبی را برای تصمیم گیری جامعه کارشناسان سایر شرکت ها در اختیار قرار دهد.
یافته ها و نتایج: نتایج حاکی از آن است که با توجه به بعد «جلب توجه» و در نظر گرفتن شاخص های «در دسترس بودن» و «جذابیت ظاهری» روزنامه از اثربخشی بیش تری برخودار است. با توجه به شاخص ایجاد علاقه، روزنامه از اثربخشی بیش تری برخوردار است، با در نظر گرفتن شاخص تحریک به خرید، اینترنت از اثربخشی بیش تری برخوردار است و با توجه به شاخص سوق دادن به خرید، ارتباط دهان به دهان از اثربخشی بیش تری برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"بیان مسئله و سئوالات تحقیق موارد یاد شده این سئوال را به ذهن متبادر میکند که جامعۀ کارشناسان بازاریابی دفاترجهانگردی کدام رسانههای تبلیغاتی را و بر چه اساسی انتخاب مینمایند؟ ازاینرو،محقق در این تحقیق به دنبال شناسایی اثربخشی رسانههای تبلیغاتی بهروشی علمی و انتخاب رسانۀ تبلیغاتی اثربخش در حوزۀ فعالیت دفاتر جهانگردی با توجهبه الگوی ADIA است،تا از این طریق بودجۀ به کار گرفته شده در این حوزه به شکلبهینه صرف شود.
برای دستیابی به اطلاعات،از جامعۀ کارشناسان خواسته شده است تا نظر خود رادربارۀ میزان ارائۀ اطلاعات رسانههای چهارگانۀ تحقیق و همچنین این موضوع که،درکدام رسانه امکان مقایسۀ چند دفتر جهانگردی برای آنها فراهم است را به اطلاعپرسشگر برسانند.
جدول 11:دیدگاه جامعۀ کارشناسان دربارۀ ارجحیت دو شاخص تشکیلدهندۀ مؤلفۀ«جلب توجه» (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 12 نشاندهندۀ نظر جامعه کارشناسان درباره این موضوع است که بین دوعامل«امکان مقایسه»و«میزان ارائۀ اطلاعات»کدام برای گردشگران از اهمیت بیشتریبرخوردار است.
جدول 13:دیدگاه جامعۀ کارشناسان دربارۀ ارجحیت سه شاخص تشکیلدهندۀ مؤلفۀ«سوق دادن به خرید» (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج نهایی در این فاز با توجه به اطلاعات به دست آمده،این سئوال را پاسخ خواهیم داد کهدر هریک از ابعاد الگوی ADIA ترتیب رسانهها از چه الگویی پیروی مینماید.
3)پیشنهاد میشود که دفاتر جهانگردی در مجموعۀ تبلیغاتی خود که هدف اصلیشانآگاهسازی مشتریان است،تأکید اصلی خود را بر رسانۀ روزنامه قرار داده و از سایررسانههای تحقیق،در اولویتهای بعدی استفاده نمایند،چرا که نتایج تحقیق نشانمیدهد که این رسانه در این مرحله تأثیر بهسزایی دارد."