خلاصه ماشینی:
"چنانکه در دورهی قاجاریان جنبشادبی نوینی در اصفهان توسط تنی چند از سخنوران آغازگریده و موضوع تجدیدنظر در سبک شعر و بازگشت بهاسلوب شاعران عصر غزنویان پیش آمد و درنتیجه سخنسرایانیچون:سروش و صبا و شیبانی و دیگران پدید آمدند ولیدر نثر هیچگونه تحولی روی نداد و همچنان نویسندگانبه بغرنجنویسی و روش ادبی مبتذل آکنده از تشبیهها واستعارههای بیمزه و آوردن شعرها و نثرهای عربی بعنوانفضلفروشی و برشمردن القاب و عناوین پوچ و دور و درازبقصد تملقگوئی ادامه میدادند و این اسلوب همچنان تا اندکیپیش از دوران خیام متداول بو و آنگاه که کسانی ازمردم میهن ما در همین روزگار به ادبیات اروپائیان آشناشدند،نثر سادهی معاصر پیریزی گردید و نویسندگانی چون ملکم خان و طالبزاده و دیگران درین شیوه پیشقدمشدند و سادهنویسی را رواج دادند و بسیار شگفتآور استکه چنانکه یادآور شدیم با اینکه نثر فارسی پس ازاسلام بوسیلهی نویسندگان سادهنویسی چون بلعمی و دیگرانپیریزی گردید و در عصر غزنویان تاریخنویسی چونابو الفضل بیهقی در آن پدید آمد در ادوار پس از مغولآنچنان گرفتار شیوهی تکلیفآمیز و بغرنجنویسی گردید کهسنجش نمونههای گوناگون آن در روزگارهای مختلف بایکدیگر مایهی حیرت میشود و اینک برای اینکه خوانندگانگرامی سبک ساده و بیتکلف نویسندگان پیش از مغول وشیوهی تصنعآمیز و مبتذل نویسندگان پس از مغول رادر برابر هم به بینند دو نمونه از کتاب تاریخ یکی تاریخبیهقی و دیگری حبیب السیر برگزیده شد تا در همین مقالهتحول عجیبی که در نثر پارسی رخ داده است در دیدهیخواننده تجسم یابد."