خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) اقتراحی دربارهشناختهنر هرمز-شهدادیهنگامیکه امروزه از هنر سخن میرود دودسته از دو دیدگاه مختلف به تجزیه و تحلیلآن میپردازند:گروهی با قالب ذهنیروشنفکرانهای که ناشی از مطالعه و گرایشبه زمینه اجتمای در هنر است میخواهند بدونتوجه به نحوه بیان هنرمند،در هر اثر هنریتأثر هنرمند را از جامعهاش مشاهده کنند ودستهای دیگر با اعتقاد به اینکه هر یک از هنرهاباید سیر تحولی خاصی را طی کند،هر اثرهنری را که به منزلگاه مطلوب ایشان در این سیرتحول نرسیده باشد بیارشز میشمارند.
هیچگاه اثریهنری را نمیتوان به این مقصود آفرید تا آدمیانسه هزار سال بعد از آن بهره گیرند،زیرا پیداستکه دگرگونیهای پیش بینی ناپذیر جوامع انسانی-قطع نظر از تحولات ناشی از پیشرفت علوم،چنین امکانی را از هنرمند زمان حال سلبمیکند اما درباره این«خلاقیت»نیز نکتهایرا باید در نظر داشت،و آن اینکه گروهی تازهاز راه رسیده به زعم خویش ابداعگر،در تمامیهنرها،معتقدند چون هنرمند دارای قدرت خلاقه استپس باید بدون آن که گذشتگان خویش را بشناسداز لحظه حال به آینده رو کند.
پس تاکنونعلاوه بر«شناخت عاطفی متکی به تجربه و مبنیبر تاکید بر کیفتی یک مسئله در هنر»خلاقیتی رانیز شناختین که هنرمند داراست و بر مبنای فکرتکامل یافتهای که مراحل گوناگون رشد هنر راباز شناخت دست به ایجاد اثر هنری میزند ووجود همین خلاقیت،هنرمند را پیشروتر اززمان خویش فرا مینماید،زمانی که در حقیقتدر متن حال است و از این رو هم در حال موثرواقع میگردد و هم از آن اثر میپذیرد."