خلاصه ماشینی:
"حالا لازم نیست هنرمند یکقرن برای برقرار کردن رابطه خود با اجتماع صبرکند در عصری که ما زندگی میکنیم علاوه بر آنکهمیراث گرانبهای چندین قرن تفکر و فرهنگ راداریم از وسایل و تکنیک هم بیش از هر عصریکه قبل از ما بوده است برخورداریم بنابراینبزبانی میتوان گفت که رابطه«سوسیته و آرتیست»کوتاه شده و مسئله بزرگی نیست که راجع بآنباینطرف و آنطرف برویم اصل همان«تماشاگر»است.
ولی مسئه فیلم خوب قابل دید ساختنچیز دیگری است که اگر با هنرچندان رابطه مستقیمی هم نداشته باشد«نهادن»فکر خلاق در نمایش چیزی جالب توجه هنر است.
مقدم-برای من اگر منظور فیلم تجارتیکلا عامهپسند باشد باید بگویم که ساختن چنینفیلمی کاملا از روی ناچاری است و آدم را بهدیپلماسی وامیدارد و دیپلماسی خطر بزرگی استبرای آن چیزی که من آنرا عامل بوجود آوردنهنرمند میدانم،یعنی ecneicsnoC بمعنیوجدان و آگاهی: چون بنظر من آرتیست نباید زرنگی داشتهباشد این زرنگی تصور درخشان آدم را کدرمیکند.
ولی اگر از عواملی که مورد توجه اجتماعستو در آن اجتماع اصالت دارد بنحوی که بآنمؤمن و صادق باشد چیزی بسازد این هنر است.
ارتباطم بسینما کاملا اضطراری بودمن چند رشته کار ذوقی را قبل از آن آزمایشکرده بودم فیلم تنها چیزی بود که میتوانستم باآن حرف بزنم در آنموقع من حتی مثل بعضی جوانها شوق بازی نداشتم بلکه بیش از همه سینما رادوست میداشتم.
درقسمتی از آن ما موزیک گذاشته بودیم و بر اثراختلافی که با مسئولین فستیوال بر سر پرداختپولی برای پخش موزیک خارجی بوجود آمد،نتوانستیم فیلم را نمایش بدهیم و این در حقیقتاولین فیلمی بود که امضاء کارگردانی مرا داشتبعد از آن سناریوی سه دیوانه را نوشتم و آنرافیلم کردم."