خلاصه ماشینی:
"مرحله اول کودک در هنگام تولد برای آموختن زباناستعدادهائی دارد که از طریق توارث باو منتقلشده است ولی در اینوقت بالفعل نه زبان میداندو نه میتواند از طریق هیچ دستگاه ارتباطی قراردادی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند.
مثلا در مرحله اول کودک در مقابل هرنوع محرکی که او را برانگیزد،گریه میکند،ولی در این مرحله یاد میگیرد که در مقابل محرکهای مختلف متفاوت گریه کند،یعنی گریههایاو اختصاصی میشود بطوریکه مادر از نوع گریهکودک خود محرک او را تشخیص میدهد،مثلامیفهمد که کودک گرسنه است یا احتیاج به نظافتدارد و یا انگیزه دیگری او را به گریه انداختهاست.
در مرحله اول کودک در مقابلاکثر محرکها یک نوع گریه میکند،در مرحله دومدر مقابل محرکهای مختلف متفاوت گریه میکندولی رابطه طبیعی بین درد و گریه یا گرسنگیو گریه هنوز برقرار است درحالیکه وقتی کودکبزرگسال زبان را بکار میبرد و میگوید«منگرسنهام»،بین گرسنگی به عنوان محرک و اینجمله به عنوان پاسخ هیچ رابطه طبیعی وجو."