خلاصه ماشینی:
"انسان تنها اریک جوزفسن ترجمه:جلالالدین اعلم تاریخ در گونهگون جلوهگاه آشفته و متغیر خود شواهد فراوانیبه دست میدهد که آدمیان روزگاران پیشین نیز دستخوش بیاعتمادی به خودو کیستیهاشان میشدند و خلجان اندوه و یاس و احساس بریدگی از یکدیگر،آنان را در جنگ میفشرد.
»آیا این بانگ خروش و زاریانسان از خود بیگانه سراسر اعصار نیست؟هرچند اروپای قرن وسطاییناهماهنگتر از آن بود که بسیاری از امروزیها باور دارند،ولی وحدتیداشت که بیشتر کلیسا و نظام سخت کاست پدید آورندهاش بودند.
»ویلیامز بر آن است کهاین دگرگونی در اواخر سده شانزدهم و اوایل سده هفدهم روی داد،از آنپس ما برای«فرد»گونهای هستی جداییپذیر و حقوقی مختص به او قائلشدهایم،حال آنکه بیشتر برای توصیف فرد ذکر نمونه گروهی که عضویتشرا داشت و توصیف ویژگیهای آن گروه و روابط درونیش بایسته بود.
چنانچه بیشتر آمد،شاید بیگانگی بیش از هرچیز واکنشی است در برابرنیروهای هراسانگیز نوین و خود آفریده آدمی که آزادی دشوار یافتهاشرا تهدید میکنند.
این ما را به تم اصلی از خود بیگانگی بازمیگرداند،زیرا همانگونهکه کارل مارکس میدید،کارگر پس از آنکه اختیار کار و ثمره آن رااز دست داد،ازخودبیگانه گشت.
وی در مقالهای به سال نوشت که در نظام مالکیت خصوصی،کارگر از فرآورده کار خود و نیزاز وسائل تولید بیگانه شده است،چه این دو دیگر به او تعلق ندارند.
بدینترتیب«وبر»تصور کار بیگانگی یافته رابه تمام سازمانها و نهادها میگستراند و به اشاعه همهجاگیر بوروکراسیاشاره میکند که در آن سربازان و دانشمندان و کارمندان همگی از وسائلتولید یا رهبری خویشتن بیگانه و جدا شدهاند-درست بر همانسان کهسرمایهداری کارگران را از وسائل تولید یا رهبری خود گسسته است."