خلاصه ماشینی:
"فیلسوف زوار دررفتهای که معمولا خوابیده پارس میکندو پر میخورد و پر میگوید اظهار لحیه میکرد که همه قوانین و نظامات بشرو همه طرحها و تدابیر و اختراعات و ابداعاتی که از اول بلا اول تاریختا زمان حاضر معمول و مجری شده برای این بوده است که سهم تصادفیا قضا و قدر را در زندگی بشر کم کند یعنی جامعه هرقدر کاملتر و بالغترشود عیار انسانی در فضای آن فزونی میگیرد و حضور انسان در وقایع واتفاقات روزمره زیادتر میشود.
مردیمثل«پان اسمیت»که در داخل مرزهای مملک تخویش و در برابر دیدگانسفیدپوست به زیر یوغ اسارت میکشد بشکلی دیگر مرتکب«تجاوز»شدهاست،و سازمان ملل وقتی در برابر این نوع تجاوز به تماشا بنشیند وضعف و عجز نشان دهد بطریق اولی در برابر تجاوز نوع اول نیز-قادر بهمعجزهای نیست و اگر هم صبر و سکوت پیش نگیرد جز صدور قطعنامههایعاری از ضمانت اجرا واکنشی نمیتواند نشان دهد.
در این حرفی نیست که تجاوز بهر شکل و هرصورت در همه جای دنیامحکوم است اما معلوم نیست هنگامی که اسرائیل از سه جهت به سرزمینهایاعراب حمله میکند و اورشلیم و صحرای سینا را بزیر مهمیز میکشد چراوجدان آمریکا بهیچ دغدغهای برنمیانگیزد و منشور سازمان ملل متحد واصول اخلاقی و انسانی عصر حاضر فراموش میشود.
**صاحبدلی مرا دلالت کرد که همه مقالاتی را که در تفسیر جنگ هندو پاکستان نوشته میشود با ورقی از گلستان سعدی معاوضه کنم،کهبجای صد تفسیر حق مطلب را در این باب ادا کرده است آنجا که میگوید:یکی از حکام پیشین در رعایت مملکت سستی کردی و لشکر بسختی داشتیلاجرم دشمنی صعب روی نهاد،همه پشت بدادند..."