چکیده:
امروزه بسیاری از شرکت ها علاقه زیادی به اطلاعات مربوط به هزینه های واقعی محصولات و خدماتشان دارند. به منظور اندازه گیری هزینه های واقعی، چند روش و تکنیک در ادبیات ارائه شده است. یکی از مهم ترین آنها روش هزینه یابی برمبنای فعالیت (ABC) است. تعیین محرک هزینه در این روش هزینه یابی مرحله ای دشوار به شمار می آید. روش های مختلف برای این منظور معرفی شده اند اما هر روش نقاط ضعف خود را دارد. این مقاله به معرفی روش های داده کاوی و تحلیل عاملی جهت بهبود و کارآیی تعیین محرک هزینه در سیستم هزینه یابی ABC می پردازد. روش های پیشنهادی به تصمیم گیرندگان اجازه می دهد تا چندین محرک هزینه و آثار آنها بر هزینه را به طور همزمان درنظر گرفته و مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. به کارگیری موفق روش ارائه شده در این مقاله در یکی از بانک های ایرانی پیشرو (بانک توسعه صادرات ایران: EDBI)، تاییدی بر سودمندی و اثربخشی نتایج به کارگیری روش پیشنهادی برای سیستم بانکی است
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله سعی شده اسـت تـا ضمن معرفی کاربردهای داده کاوی در هزینه یابی برمبنای فعالیـت ، روش تحلیـل عـاملی را جهت تعیین محرک هزینه ارائه نماید.
نتایج تست های KMO and Bartlett به تفکیک هر یک از گروه متغیرها TSK RSRB ENTEZ متغیرها / فاکتورها معیار کفایت نمونه کایزر-وایر-اولکین (KMO) 0/775 آزمون کروی بودن بارتل : کای مربع تقریبی 1738/655 درجه آزادی 3 سطح معناداری 0/000 FACTOR/VARIABLES TSJ TSK RSAB TSA TSN TTENTEZ معیار کفایت نمونه کایزر-وایر-اولکین (KMO) 0/872 آزمون کروی بودن بارتل : کای مربع تقریبی 6410/507 درجه آزادی 15 سطح معناداری 0/000 همان طور که از جدول شماره (٢) مشخص است ، عدد حاصـل از تسـت KMO بـه ترتیـب برابر ٠/٧٧٥ و٠/٨٧٢ است و چون این عدد از عدد پیشنهادی ٠/٥ بیشتر است ، اجازه استفاده از تحلیل عاملی به عنوان یک تکنیک کاهش ابعاد را پیدا مـی کنـیم .
در این مقاله با توجه به این که هدف از تحلیـل عـاملی ، جـایگزینی مجموعـه ی جدیـدی از ترکیب متغیرهای اولیه است ، نمره های عاملی محاسبه و برای مرحله ی تعیین بهای تمام شده فعالیت ها در نرم افزار Excel ذخیـره گردیـد تـا بـه عنـوان محـرک هزینـه در مرحلـه ی بعـد استفاده شود.
با توجـه به این که در روش هزینه یابی برمبنای فعالیت ، برعکس هزینـه یـابی سـنتی ، از محـرک هـای هزینه متعدد طی دو مرحله استفاده می شود و همین عامل باعث تخصیص دقیق تـر هزینـه هـا می شود؛ بنابراین ، انتخاب صحیح محرک های هزینه در میـزان قابلیـت اطمینـان مـدل تـأثیر فروانی دارد."