چکیده:
بررسی و توجه به کارایی آموزش عالی حسابداری نقش حیاتی در موفقیت دنیای در حال توسعهی کسب و کار امروز دارد. به این منظور در این تحقیق کارایی20 دانشگاه دولتی در ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها مورد بررسی قرار گرفت. در این روش تعاریف خاصی برای نهادهها و ستانده مدل الزامی است که از معیارهای AACSB جهت تعریف نهادهها و از نتایج آزمونهای کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی در اندازهگیری کارایی آموزش حسابداری به عنوان ستانده مدل استفاده شده است. مطابق نتایج حاصله، دانشگاههای مورد مطالعه در پرورش ستاندهی مدل موفق عمل کردهاند وآموزش حسابداری ارائه شده در برنامههای دوره کارشناسی در سیستم آموزش عالی ایران عموما کارا بوده است. همچنین نتایج حاکی از آن است که دانشگاهها در سطوح دانشکده و گروههای آموزشی مشکلاتی دارند که مهمترین این مشکلات فقدان کارایی در استفاده از منابع است (با توجه به میزان بودجه و سطح کارایی مربوط به هر دانشگاه). از نقطه نظر منابع مورد استفاده کاراترین گروههای آموزشی حسابداری، دانشکدههای حسابداری و مدیریت و غیر کاراترین آنها دانشکدههای علوم انسانی هستند. به طور خلاصه میتوان این طور بیان کرد که در دانشگاههای مورد مطالعه، کمترین توجه به گروه آموزشی حسابداری به لحاظ کارایی در دانشکدههای علوم انسانی و بیشترین توجه به گروه آموزشی حسابداری در دانشکدههای حسابداری و مدیریت شده است.
خلاصه ماشینی:
"در ایـن روش تعـاریف خاصی برای نهاده ها و ستانده مـدل الزامـی اسـت کـه از معیارهـای AACSB جهـت تعریـف نهاده ها و از نتایج آزمون های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی در اندازه گیری کارایی آموزش حسابداری به عنوان ستانده مدل استفاده شده است .
از جمله تحقیقاتی که در آنها به طور خاص ازمدل تحلیل پوششی داده ها در حـوزه ارزیـابی کارایی دانشگاه ها استفاده شده است ، می توان به موارد زیر اشاره کرد: آن و سی فورد٣(١٩٩٣)به بررسی تـأثیر تغییـرات گـروه بنـدی سـتانده هـا بـر امتیـاز کـارایی دانشگاه های دولتی و خصوصی پرداختند و نشان دادند که کاهش در تعداد نهاده هـا و سـتانده هـا موجب کاهش امتیاز کارایی واحدهای تصمیم گیرنده خواهد شد[١١].
Abbott and Doucouliagoes, 2002; Avkiran, 2001; Beasley,1995; Johnes and Johnes, 1993; Tomkins and Green,1988 3.
Scale efficiency کارایی در آموزش حسابداری اعمال شده در برنامه های دوره کارشناسی دانشـگاه هـا هماننـد واحدهای تصمیم گیرنده در قالب مدل ، در هر دو سطح دانشکده و گروه آموزشی تحلیل می شـود.
بـه عبارت دیگر در این تحقیق نتایج کسب شده در آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه های دولتی به 1 عنوان ستانده سیستم آموزش حسابداری در ایران مورد پذیرش و استفاده قرار گرفته است .
در این تحقیق کارایی نهاده ها با ثابت فرض کردن سطح ستانده انـدازه گیـری شده است که نتایج این تحلیل برای هر واحد تصمیم گیری (دانشکده ها و گروه های آموزشـی ) بـا استفاده از تحلیل پوششی داده ها در جدول ٣ ارائه شده است .
نتیجه گیری و پیشنهادات در این تحقیق از مدل تحلیل پوششی داده ها به منظور بررسی کارایی آمـوزش حسـابداری ارائـه شده در برنامه های دوره کارشناسی سیستم آموزش عالی ایـران اسـتفاده گردیـد."