چکیده:
در این تحقیق، با استفاده از مدل پیشنهادی گلاک و استارک به سنجش چهار بعد دینداری دانشجویان دانشگاه پیامنور مرکز ساری پرداخته شده تا با روش علمی، میزان و انواع دینداری دانشجویان و سهم هر یک از انواع در میان آنها مشخص شود. نتایج بهدست آمده نشان دادند که اعتقادات دینی 4/87٪ دانشجویان در سطح متوسط بوده است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین تمام جنبههای دینداری جوانان دانشگاهی و نوع جهتگیری دینی عرفیگرایانه و بنیادگرایانه آنها وجود دارد. همچنین، ارتباط بین ابعاد دینداری با جنسیت تایید شد، حال آنکه ابعاد دینداری با رشته تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری نداشت. بهعلاوه رابطه معناداری نیز بین بعد پیامدی دینداری با وضعیت تاهل دانشجویان مشاهده شد. در نهایت، دادههای تحقیق نشان دادند که دانشجویان مورد مطالعه به همهی ابعاد دینداری حساسیت داشته و همبستگی معناداری نیز بین ابعاد چهارگانه دینداری آنها وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی اعتقادات دینی و جهت گیری عرفی گرا ـ بنیادگرایانه ی دانشجویان؛ مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه پیامنور مرکز ساری احمد محمدپور١، مهدی علیزاده ٢، امید قادرزاده ٣، حسین قدرتی ٤ تاریخ دریافت :٩٠/٢/١٤ تاریخ پذیرش :٩٠/٦/٢٣ چکیده در این تحقیق ، با استفاده از مدل پیشنهادی گـلاک و اسـتارک بـه سـنجش چهـار بعـد دین داری دانشجویان دانشگاه پیامنور مرکز ساری شامل ابعاد اعتقادی، مناسکی ، عاطفی و پیامدی پرداخته شده تا با روش علمی ، میزان و انواع دین داری دانشجویان و سهم هر یک از انواع در میان آنها مشخص شود.
نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین تمام جنبه های دین داری جوانـان دانشـگاهی و نـوع جهـت گیـری دینـی عرفی گرایانه و بنیادگرایانه آنها وجود دارد.
از دغدغه های اصلی انسان مؤمن تأثیر تغییرات اجتماعی بر ایمان و آرمانهای دینی اوست و او در برابر پرسش هایی از این دست قرار دارد که آیا این تغییرات یا تحولات اجتماعی از جمله جوانشدن یک جامعه باعث کاهش دین داری یا تغییر شکل و صورت آن می شود؟ از دیرباز میزان و نحوه حضور دین در زندگی افراد، موضوعی بوده که متکلمان، فلاسفه و جامعه شناسان به آن توجه کرده اند(شجاعی زند، .
فرضیه های تحقیق با توجه به پرسش اساسی تحقیق و انتخاب رویکرد نظری تحقیق و با تکیه بر مدل دین داری گلاک و استارک، فرضیه کلی تحقیق به صورت زیر شکل گرفته است : ـ بین ابعاد دین داری و جهت گیری دینی دانشجویان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.