چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان در اعمال فرآیندهای مدیریت دانش می باشد. روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش شامل کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان می باشد که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، حجم نمونه حدود 180 نفر از کارکنان تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه (از نوع پیش ساخته شامل 6 سوال جمعیت شناختی و 33 سوال بسته) است. روشهای آماری مورد استفاده، آمار توصیفی و آزمون t تک گروهی است. یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده های آماری یافته ها نشان می دهد که فرآیندهای “شناسایی دانش” با میانگین (55/2)، “کسب دانش” با میانگین (47/2)، “توسعه دانش” با میانگین (49/2)، “اشتراک و توزیع دانش” با میانگین (38/2)، “بهره برداری دانش” با میانگین (51/2)، “ذخیره و سازماندهی دانش” با میانگین (62/2)، و به طور کلی وضعیت “مدیریت دانش” با میانگین (50/2) در دانشگاه علوم پزشکی همدان پایین تر از حد متوسط است.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل داده های آماری یافته ها نشان می دهد که فرآیندهای "شناسایی دانش " با میانگین (٢/٥٥)، "کسب دانش " با میانگین (٢/٤٧)، "توسعه دانش " با میانگین (٢/٤٩)، "اشتراک و توزیع دانش " با میانگین (٢/٣٨)، "بهره برداری دانش " با میانگین (٢/٥١)، "ذخیره و سازماندهی دانش " با میانگین (٢/٦٢)، و به طور کلی وضعیت "مدیریت دانش " با میانگین (٢/٥٠) در دانشگاه علوم پزشکی همدان پایین تر از حد متوسط است .
مقایسه میانگین وضعیت فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه با میانگین فرضی ٣ آماره میانگین انحراف معیار مقدار t df P فرآیند شناسایی دانش 2/55 0/68 8/65 170 0 کسب دانش 2/47 0/74 9/38 170 0 توسعه دانش 2/49 0/69 9/78 170 0 اشتراک وتوزیع دانش 2/38 0/70 11/55 170 0 بهره گیری ازدانش 2/51 0/69 9/27 168 0 ذخیره وسازماندهی دانش 2/62 0/65 7/71 169 0 داده های جدول ١ نشان می دهد که : از آنجا که t محاسبه شده (٨/٦٥ = t) برای فرآیند "شناسایی دانش "، در سطح احتمال ٩٥% از t بحرانی (١/٦٤٥=ب t) بزرگ تر است ، و (٥% > ٠ = p)، بنابراین بین میانگین وضعیت فرآیند "شناسایی دانش " در دانشگاه (٢/٥٥) و میانگین فرضی ٣ تفاوت معنی دار وجود دارد، به عبارت دیگر میزان اعمال فرآیند شناسایی دانش کمتر از حد متوسط است (پاسخ سؤال اول پژوهش ).