چکیده:
هدف: هدف از این مقاله، بررسی مروری مبانی نظری از جمله تاریخچه و برخی نظریات ماخوذ از فلسفه و جامعه شناسی علم مربوط به حوزه ی نوپدید مصورسازی حوزه دانش به عنوان یکی از رویکردهای قدرتمند سیاستگذاری علم و فناوری می باشد. روش: در این مقاله از تحلیل متون برای استخراج محتوای لازم با توجه به هدف مقاله استفاده شده است. یافته ها: این حوزه ی نوپدید که پیش گام حوزه ی چند رشته ای مطالعات علم است از نظریات حوزه های مختلف مربوط به مطالعات علم از جمله جامعه شناسی، تاریخ و فلسفه علم بهره می گیرد. بررسی متون نشان داد که این حوزه در طول دو دهه ی گذشته با تحولات مثبتی همراه بوده و ظرفیت های خوبی در راستای ارائه ی تصویری روشن و چندبعدی از ساختار علم دارد.تاکنون در متون بسیار کمتر به مصورسازی حوزه دانش، و مباحث نظری آن پرداخته شده است. از این رو انتظار می رود مطرح شدن این حوزه به همراه مبانی نظری آن گامی مثبت در جهت آشنایی علاقمندان محسوب شود.
خلاصه ماشینی:
Mapping Intellectual Structure of Information Retrieval: An Author Cocitation Analysis, 1987-1997.
Current Contents: Social & Behavioral Sciences, 7(45): 5-10.
Proceedings of the 65th Annual Meeting of the American Society for Information Science & Technology (ASIS&T), 39, 14-24 Garfield, E.
Toward a new horizon in information science: domain analysis.
The Information visualization analysis of the study in International S & T Policy.
Visualizing the intellectual structure in urban studies: A journal co-citation analysis (1992–2002).
An author co-citation analysis of information science in China with Chinese Google Scholar search engine, 2004–2006.
Visualizing the Structure of Scientific Output of Iranian Scholars in Science Citation Index ( SCI ) during 2000-2006.
Visualizing a Discipline: An Author Co-Citation Analysis of Information Science, 1972-1995.
Journal of the American Society for Information Science, 49(4) , 327-355.
Journal of the American Society for Information Science, 49(4) , 327-355.
Journal of the American Society for Information Science, 49(4) , 327-355.
Journal of the American Society for Information Science, 49(4) , 327-355.
Journal of the American Society for Information Science, 49(4) , 327-355.
Journal of the American Society for Information Science, 49(4) , 327-355.
Journal of the American Society for Information Science, 49(4) , 327-355.
Journal of the American Society for Information Science, 49(4) , 327-355.
Journal of the American Society for Information Science and Technology 57(2): 52 - 168.
Journal of the American Society for Information Science and Technology 57(2): 52 - 168.
Journal of the American Society for Information Science and Technology 57(2): 52 - 168.