چکیده:
هدف: این پژوهش با توجه به اهمیت آموزش سواد اطلاعاتی به دانش آموزان، ضمن طراحی یک دوره آموزشی، به بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش مهارت های سواداطلاعاتی از سوی معلم و کتابدار در دو دبیرستان هوشمند پرداخته است، و سعی در یافتن فرد مسئول این آموزش ها در مدارس دارد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و از روش های کتابخانه ای و شبه تجربی بهره می گیرد. از میان دوازده مدرسه هوشمند شهر تهران، دبیرستان های دخترانه آبسال و ندای آزادی که از شباهت بیشتری به لحاظ زیرساخت های فناوری اطلاعات و سابقه هوشمند بودن برخوردار بودند، انتخاب شدند. در دبیرستان آبسال کتابدار متخصص و در دبیرستان ندای آزادی یکی از دبیران، به آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی طی 4 جلسه پرداختند. یافته ها: پیش از آموزش مهارت های سواداطلاعاتی، دانش آموزان دو دبیرستان مورد سنجش قرار گرفتند و طبق نتایج آزمون t مستقل تفاوت معناداری میان دانش آموزان دو دبیرستان پیش از آغاز آموزش وجود نداشت. میانگین تفاضل نمرات پس آزمون و پیش آزمون نشان داد، کتابدار به میزان 33/1 و معلم به میزان 07/0 در ارتقای مهارت های سواد اطلاعاتی دانش آموزان موثر بوده اند و بر اساس آزمون t زوجی میزان تغییرات تنها در گروه تحت تعلیم کتابدار معنادار بوده است. همچنین تغییر معناداری در نمره سواد اطلاعاتی پیش و پس آزمون دو گروه آموزش دیده به وسیله معلم و کتابدار رخ داده است.
خلاصه ماشینی:
ir تاریخ دریافت :٩٠/٠٩/١٥ تاریخ پذیرش :٩٠/١١/٢٥ چکیده هدف : این پژوهش با توجه به اهمیت آموزش سواد اطلاعاتی به دانش آموزان ، ضمن طراحی یک دوره آموزشی ، به بررسی مقایسه ای تاثیر آموزش مهارت های سواداطلاعاتی از سوی معلم و کتابدار در دو دبیرستان هوشمند پرداخته است ، و سعی در یافتن فرد مسئول این آموزش ها در مدارس دارد.
میانگین تفاضل نمرات پس آزمون و پیش آزمون نشان داد، کتابدار به میزان ١/٣٣ و معلم به میزان ٠/٠٧ در ارتقای مهارت های سواد اطلاعاتی دانش آموزان موثر بوده اند و بر اساس آزمون t زوجی میزان تغییرات تنها در گروه تحت تعلیم کتابدار معنادار بوده است .
ملکیان فرد (١٣٨٨) در پژوهش خود نقش کتابخانه های آموزشگاهی را در ارتقای سواد اطلاعاتی دانش آموزان مدارس راهنمایی بررسی نموده است .
آیا بین نمرات به دست آمده از پیش و پس آزمون دو گروه آموزش دیده به وسیله معلم و کتابدار تغییر معناداری وجود دارد؟ برای سنجش وضعیت نمره کل سواد اطلاعاتی گروه های آزمودنی نسبت به هم در پس آزمون ، از آزمون t مستقل استفاده شد که نتایج آن در جدول ٧ آمده است .
- کتابدار کتابخانه آموزشگاهی می تواند علاوه بر آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی به دانش آموزان ، به آموزش این مهارت ها به معلمان مبادرت ورزد.
pdf American Association of School Librarian(AASL)(2007).
Measuring Up to Standards: The Impact of School Library Programs Information Literacy in Pennsylvania Schools.
Preservice Teachers' Knowledge of Information Literacy and Their Perceptions of the School Library Program.