چکیده:
هدف: این پژوهش به بررسی وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی تخصصی در شهر تهران می پردازد. روش: این پژوهش با یک رویکرد کمی و با استفاده از روش های مطالعات کتابخانه ای و پیمایشی در 131 کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی تخصصی شهر تهران انجام شده است. یافته ها: تجزیه و تحلیل های آماری ناهمخوانی 4 مورد از 7 ملاک ارزیابی شامل: برنامه ریزی و پیاده-سازی مدیریت خدمات، فرایندهای ارائه خدمات، فرایندهای کنترلی، و فرایند عرضه با استاندارد را در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی تخصصی شهر تهران، تایید کرد و در مورد ملاک های سیستم مدیریتی، فرایندهای ارتباطی، فرایندهای راه حلی، به انسجام نظری رسیده نشد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: تجزیه و تحلیل های آماری ناهمخوانی ٤ مورد از ٧ ملاک ارزیابی شامل : برنامه ریزی و پیاده سازی مدیریت خدمات ، فرایندهای ارائه خدمات ، فرایندهای کنترلی ، و فرایند عرضه با استاندارد را در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی تخصصی شهر تهران ، تأیید کرد و در مورد ملاک های سیستم مدیریتی ، فرایندهای ارتباطی ، فرایندهای راه حلی ، به انسجام نظری رسیده نشد.
هرچند که در زمینه فناوری اطلاعات در کتابخانه ها، تحقیقاتی انجام گرفته نظیر: قنبری پور محمدآبادی (١٣٧٠)، مه پویان (١٣٨٠)، ناخدا (١٣٨٤)، تقی - زاده (١٣٨٥)، صولتی ماسوله (١٣٨٥)، شیخ شعاعی (١٣٨٥)، نوذری امینی (١٣٨٠)، رمضان ٢ و سین ٣ (٢٠٠٩)، چن و تسو٤ (٢٠٠٧)، سرون ٥ (٢٠٠٨)، ماش ٦ (٢٠٠٨)، اسپرمیک ٧، زمیراک ٨ و کرالجویک ٩ (٢٠٠٨)، نازیمگلو ١٠ و ازسن ١١ (٢٠١٠)، و...
(ایزو، ٢٠٠٥) این پژوهش با این فرضیه که «ملاک های هفتگانه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی تخصصی شهر تهران ، در وضعیت متوسط به پایین می باشد»، به بررسی ٣ سوال کلی پرداخت که عبارتنداز: ١.
میزان همخوانی وضعیت مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی تخصصی شهر تهران با ملاک های ارزیابی چقدر است ؟ و ٣.
T. Tsou 5 Frank Cervone 6 Samuel David Mash 7 MARIO SPREMIĆ 8 ZLATAN ŽMIRAK 9 KRUNOSLAV KRALJEVIĆ 10 Özge Nazimoglu 11 Yasemine Özsen 12 ITIL: Information Technology Infrastructure Library منابع تقی زاده ، ابراهیم (١٣٨٥).
ISO/IEC 20000:2005-2, Information technology — Service management — Part 2: Code of practice ITIL.