چکیده:
امروزه استفاده از دانش سازمانی و تسهیم موثر آن بین کارکنان دولتی، به منبعی راهبردی برای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ آن تبدیل شده است. برای دستیابی به چنین مزیتی، سازمانهای دولتی نیازمند راهکارهایی هستند که آنها را قادر به بهبود عملکرد تسهیم دانش نموده و در دستیابی به موقعیت بهتر یاری رسانند. بر این اساس هدف اولیه این پژوهش عبارت است از مرور ادبیات بینالمللی پژوهش در حوزه تسهیم دانش و شناسایی عواملی که بر عملکرد تسهیم دانش در سازمانهای دولتی مبتنی بر پروژه موثر هستند. این عوامل در این پژوهش به سه دسته عوامل فردی، سازمانی و فنی تقسیمبندی شدند. با توجه به نتایج آماری بهدست آمده عوامل فردی، سازمانی و فنی بر تسهیم دانش موثر هستند. یکی از سازمانهای بزرگ دولتی نیز بهعنوان سازمان مورد بررسی انتخاب شد و توسط آزمونهای آماری بررسی شده و شرایط تسهیم دانش در این سازمان مشخص شده است. در نهایت پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد تسهیم دانش در سازمانهای پروژهای ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
ارايه مدلي جامع براي ارزيابي تسهيم دانش در سازمان هاي پروژه محور دولتي بر مبناي عوامل انساني ، سازماني و فني بابک سهرابي ١،سکينه فروزنده ٢، ايمان رئيسي واناني ٣ امـروزه اسـتفاده از دانـش سـازماني و تسـهيم مـؤثر آن بـين کارکنـان دولتـي ، بـه منبعـي راهبردي براي دستيابي به مزيت رقابتي و حفظ آن تبديل شده است .
بر اين اساس هـدف اوليـه ايـن پـژوهش عبـارت است از مرور ادبيات بين المللي پژوهش در حوزه تسهيم دانش و شناسايي عواملي کـه بـر عملکـرد تسهيم دانش در سازمان هاي دولتي مبتني بر پروژه مؤثر هستند.
مدل پژوهش پس از بررسي بيش از ١٠٠ مقاله معتبر بـين المللـي در حـوزه ي تسـهيم دانـش در مطالعـه ي جاري ، مهم ترين شاخص هاي مرتبط با سنجش عملکرد تسهيم دانش در سازمان هاي دولتي پروژه محور بر اساس سه دسته عوامل انساني ، سازماني و فنـي شناسـايي و توسـط خبرگـان طبقـه بنـدي شـده اسـت .
همچنين فهرست شـاخص هـاي سـنجش مـرتبط بـا هـر يـک از عوامـل فرعـي مـدل پژوهش ، پس از قسمت مراجع ارايه شده اند: / عوامل سنجش تسهيم دانش / / / عوامل انساني عوامل فني عوامل سازماني / / تخصص فردي ميزان کاربري / / / / / / تمايل به تسهيم کانال هاي ميزان دسترسي ميزان سهولت تجربه فردي ساختارسازماني دانش ارتباطي / / حمايت مديران پاداش سازماني ارشد نمودار ٢.
Predictors of employees perceptions of knowledge-sharing culture, Leadership & Organization Development Journal; 24: 294-305.
Journal of information and knowledge management system; 37: 421-439.
KM model for public administration: the case of Labour Ministry, VINE: The journal of information and knowledge management systems; 37 (3): 348-367.