چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی رفتار تسهیم دانش از روی عناصر سرمایه اجتماعی است. از یک سو، تسهیم دانش به معنای میل افراد به تبادل دانش با دیگران بوده و از سوی دیگر، سرمایه اجتماعی بیانگر شاکله، محتوا و مضامین روابط متقابل میان عناصر شبکه اجتماعی است. مساله به این شرح است: آیا می توان انتظار داشت که کارکنان بنا به دلایل اجتماعی (نه برحسب دستور و جبر)، دانش خود را در اختیار همکارانشان قرار دهند؟ با انتخاب نمونه تصادفی 179 نفری از کارکنان دانشگاه صنعتی شریف، توزیع پرسشنامه در میان آن ها جهت دریافت داده های نگرشی و استفاده از روش مدلسازی معادله ساختاری، نتایج پژوهش نشان داد که دو عنصر از وجه ساختاری (اهمیت به سازمان و پاداش)، یک عنصر از وجه فاعلیت (تسخیر احساس ها)، و یک عنصر از وجه رابطه ای (ابراز شایستگی) تاثیر معناداری را بر تسهیم دانش کارکنان دارند؛ اما تاثیر نوع دوستی و بلندنظری معنادار نیست. ابعاد سرمایه اجتماعی در این پژوهش توانستند 27 درصد از تغییرهای مربوط به رفتار تسهیم دانش را پیش بینی کنند. طبق نتایج برآمده، پیشنهادهایی نیز در قالب اجرایی و نظری در انتهای پژوهش آورده شد.
خلاصه ماشینی:
مسأله به اين شرح است : آيا مي توان انتظار داشت که کارکنان بنا به دلايل اجتماعي (نه برحسب دستور و جبر)، دانش خود را در اختيار همکارانشان قرار دهند؟ با انتخاب نمونه تصادفي ١٧٩ نفري از کارکنان دانشگاه صنعتي شريف ، توزيع پرسشنامه در ميان آن ها جهت دريافت داده هاي نگرشي و استفاده از روش مدلسازي معادله ساختاري ، نتايج پژوهش نشان داد که دو عنصر از وجه ساختاري (اهميت به سازمان و پاداش )، يک عنصر از وجه فاعليت (تسخير احساس ها)، و يک عنصر از وجه رابطه اي (ابراز شايستگي ) تأثير معناداري را بر تسهيم دانش کارکنان دارند؛ اما تأثير نوع دوستي و بلندنظري معنادار نيست .
جهت گردآوري داده هاي موردنياز، ٢٧ شاخص از درون مقياس هاي مربوط به مطالعه هاي گذشته متغيرهاي پژوهش [٢٠][٢٥][٣٢] انتخاب شد که از اين ميان ، ٤ گزينه براي هر يک از متغيرهاي تسهيم دانش ، اهميت دادن به سازمان ، تسخير احساس ها، بلندنظري ؛ ٣ گزينه براي متغير پاداش و مشوق ؛ و ٦ گزينه براي رفتار جامعه پسند درنظر گرفته شد.
با مفهوم سازي سرمايه اجتماعي در قالب شش عنصر، نتايج نشان داد که رابطه مثبت معناداري ميان اهميت دادن به سازمان و نيت براي رفتار تسهيم دانش وجود دارد.
Organizational social capital and employment practices, Academy of Management Review; 24(3): 538-555.
), Handbook of organizational learning and knowledge management (pp.
), The Blackwell handbook of organizational learning and knowledge management (pp.
Social Capital and Knowledge Sharing in Knowledge-Based Organizations: An Empirical Study, International Journal of Knowledge Management; 3(1): 29-48.
Causes of knowledge sharing behaviors: motivational/functional approach, Journal of the Academy of Business and Economics.