چکیده:
هدف این پژوهش بررسی اثر یک دوره برنامه تمرینی ثبات مرکزی بر تعادل دانش آموزان معلول شنوایی بود. 27 نفر از دانش آموزان ناشنوای پسر (میانگین س 03/1 ± 47/17 سال، قد 05/5 ± 5/170 سانتی متر و وزن 21/6 ± 25/60 کیلوگرم) به طور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی (14 نفر) و کنترل (13 نفر) تقسیم شدند. تعادل ایستا با استفاده از آزمون ارزیابی خطاهای تعادل (BESS) و تعادل پویا با استفاده از آزمون تعادلی ستاره ای (SEBT) اندازه گیری شد. گروه تجربی یک دوره برنامه تمرینی ثبات مرکزی را به مدت 8 هفته و 3 بار در هفته انجام دادند. از آزمون های آماری مستقل و همبسته به منظور تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که افزایش معناداری در تعادل ایستا و پویا به دنبال 8 هفته تمرین در گروه تجربی وجود داشت (05/0 ≥ P). همچنین نشان داد که در چهار جهت داخلی، خلفی، خلفی داخلی و خلفی خارجی در گروه تجربی تفاوت معنی دار وجود دارد (05/0 ≥P). باتوجه به یافته های این تحقیق می توان چنین جمع بندی نمود که به طور کلی تمرینات ثبات مرکزی می تواند تعادل ایستا و پویا را در معلولین شنوایی بهبود بخشد و می توان از آن در کنار برنامه های تمرینی دیگر استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
باتوجه به یافته های این تحقیق میتوان چنین جمع بنـدی نمود که به طور کلی تمرینات ثبات مرکزی میتواند تعادل ایستا و پویا را در معلولین شنوایی بهبود بخشد و میتوان از آن در کنار برنامه های تمرینی دیگر استفاده کرد.
ضمن اینکه تمرینات ثبات مرکزی بخش عمـدة برنامـه هـای بـازتوانی و 1 - Gary & Gambetta 2 - Core 3 - Core Stability 4 - Clark & et al 5 - Leetun همچنین مبتلایان به کمردرد را به خود اختصاص داده است (١٤).
1- Star Excursion Balance Test نتایج و یافته های تحقیق نتایج به دست آمده در پیش آزمون و پس آزمون تعادل ایسـتا و پویـا گـروه تجربـی و کنتـرل بـه ترتیـب در جدول های ٢ و ٣ ارائه شده است .
/ شکل ٣ – مقایسۀ پس آزمون گروه تجربی و کنترل (علامت * نشان دهندة اختلاف معنیدار بین گروه ها میباشد) بحث و نتیجه گیری هدف این پژوهش بررسی تأثیر یک دوره تمرین ثبات مرکزی بر تعادل ایسـتا و پویـای دانـش آمـوزان پسـر معلول شنوایی که به وسیلۀ آزمون های عملکردی ارزیابی شد، میباشد.
آنهـا در مطالعـۀ خـود بـه کودکـان 1 - Piegaro & et al 2 - Lewarchik & et al 3 - Swaney & Hess 4 - Effgen 5 - Siegel & et al 6 - Poner & Silverman 7 - Crowe & Horak کم شنوایی با عملکرد تعادل طبیعی اشاره کردند که تمرینات حرکتی را به خوبی یا بهتر از کودکان شاهد انجـام میدادند (٤).