چکیده:
زبان انگلیسی یکی از درسهای مهم در رشته کتابداری و اطلاع رسانی مـی باشـد . امـا درعـین حـال به لایلی ، هنوز این درس جایگاه خود را در این رشته پیدا نکرده است . به همین دلیل پژوهشی در مورد «نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی پیرامون جایگاه درس زبان انگلیسی در رشـتۀ کتابـداری » انجام شد. در این پژوهش ٢٣٠ پرسشنامه در بین دانشجویان دو مقطـع کارشناسـی (سـال سـوم و چهـارم ) و کارشناسی ارشد چهار دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تهران ، دانشگاه شیراز و دانشگاه اهواز توزیع شـد که حدود ١٦٨ پرسشنامه (با نرخ پاسخگویی ٧٣/٤ درصد) تکمیل و برگشت داده شد. تحلیل داده ها نشان داد که : ١ـ تعداد واحدهای زبان عمومی و تخصصی ناکافی بوده و درسهای زبان فرانسه بلااستفاده است . ٢ـ محتوای کتابهای تخصصی مناسب نیست ، در کلاسـها اصـطلاحات انگلیـسی مـورد توجـه قـرار نمیگیرد ....
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين که اکثر دانشجويان بعد از ٧ الي ٨ نيمسال مـي تواننـد در امتحـان کارشناسـي ارشـد شـرکت کنند، تا چه ميزان ارائه واحد زبان تخصصي در سال دوم مناسب با اين برنامه است ؟ ١١ـ با در نظر گرفتن ضرايب دروس کتابداري (٤)، زبان انگليسي (٣) در امتحان کارشناسي ارشد، به نظـر شـما تا چه ميزان نداشتن اطلاعات کافي در مورد زبان ميتواند يکي از موانع قبولي در کارشناسي ارشد باشد؟ ١٢ـ با توجه به اهمت زبان در رشته کتابداري ، فردي که اطلاعات کـافي در زبـان تخصـصي دارد، چـه ميـزان شانس قبولي در کارشناسي ارشد را دارد؟ ١٣ـ به نظر شما تا چه ميزان براي تحصيل در مقاطع بالاتر در ايران و يا ادامۀ تحصيل در خارج از کشور نيـاز بـه يادگيري زبان انگليسي احساس ميشود؟ تحليل يافته ها فراواني پاسخهاي داده شده به هريک از پرسشهاي سيزده گانه در جدول شمارة ١و٢ ارائه شده است : جدول شمارة ١.
نظرهاي دانشجويان کارشناسي ارشد کتابداري و اطلاع رساني (رجوع شود به تصوير صفحه) بـراي مقايـسه نظرهــاي دانـشجويان دورة کارشناسـي و کارشناسـي ارشـد در چهــار دانـشگاه فراوانـي پاسخهاي داده شده به هر يک از موارد آمده در طيفها از آزمون مجذور کاي استفاده شد.
مقايسۀ توزيع فراواني نظرهاي دانشجويان کارشناسي و کارشناسي ارشد بين هريک از بخشهاي طيف (رجوع شود به تصوير صفحه) نتايج با توجه به ١٣ پرسش مطرح شده و بنابر مندرجات جدول شمارة ٤ نتايج تحليل پاسخها براي هريـک از پرسشها به شرح زير است : ١.