چکیده:
این مقاله سرفصلهایی از خصوصیات و عوامل مهم برای راه اندازی خدمات دیجیتالی جهت کلیه مخاطبان وجامعه آموزشی K-12 ارائه میدهد. وجوه کیفیت، مجموعه استانداردهایی تلقی میشوند که سازمانها در ایجاد و نگهداری خدمات مرجع دیجیتالی به منظور مشارکت در شبکه میز مرجع مجاری (Virtual Reference Desk ) بهکار میگیرند. هدف این شبکه حمایت از خدمات مرجع دیجیتالی’AskA’ یا پرسش/پاسخ اینترنتی مشارکتی برای پذیرش پرسشهای بسیار زیاد و خارج از دامنه توان هر واحد مشارکتکننده است، ولی میتواند در تمام خدمات مرجع دیجیتالی و کنسرسیومها کاربرد داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"مبنا: تدوین و پیگیری خطمشی آشکار برای پاسخدهی وضعیت جاری: رویههای پرسش- پاسخ و خدمات بهوضوح در محل قابل رؤیت روی وب سایت خدماتی یا در پیام ارسالی برای استفادهکننده اعلام میشود.
4. تعامل خدمات مرجع دیجیتالی باید فرصتهایی برای اجرای مصاحبهای مؤثر ایجاد کند تا استفادهکنندگان بتوانند اطلاعات لازم را به متخصص منتقل کنند و به روشنسازی پرسش مبهم خود به پردازند.
مبنا: شرایطی فراهم باشد تا به اطلاعات با اهمیت درباره پرسشگر مانند سن، سطح دانش و حوزه موضوعی پرسش از طریق یک فرم مبتنی بر وب یا ارتباط بعدی از طریق پست الکترونیکی دست یافته شود.
وضعیت جاری: نشانهگرها یا مسیرهای مورد استفاده برای یافتن بهترین منابع ارائه داده میشود تا استفادهکننده بیاموزد خود پاسخ پرسشهای مشابه را شخصا بیابد.
موفقیت متخصصان خدمات مرجع دیجیتالی دانش لازم و زمینه آموزشی در حوزه موضوعی خدمتدهی خود یا مهارت بایسته یک متخصص را دارا هستند و سطوح خاص دانش، مهارت و تجربه با هر خدمت و رشته مربوط مشخص میشود.
وضعیت جاری: اطمینان از اطلاعرسانی درباره موثقیت خدمت بهطور کلی و نیز تخصصهای فردی موجود از طریق اعلام در پست الکترونیکی یا اعلام در وب سایت هر چشماندازی میسر که ممکن است در پاسخهای پرسشها منعکس شود به اطلاع رسانده میشود.
وضعیت جاری: قبل از اینکه دادههای مبادله شده یا اطلاعات اعلام شده ( مثلا آدرس پست الکترونیکی ) پرسشگر برای موارد دیگر ( مثلا درج در آرشیو جواب پرسشها) مورد استفاده قرارگیرد، باید رضایت وی جلب شود."