چکیده:
این پژوهش به شیوة پیمایشی توصیفی، به منظور تعیین وضعیت استفاده از منابع اطلاعاتی خریداری شده اینترنتی در کتابخانه های مرکزی و دانشکده ای دانشگاه تهران و تبریز در سال تحصیلی 85-86 در بخش مرجع انجام شده است. 33 کتابخانة این دو دانشگاه، جامعة آماری پژوهش را تشکیل میدهند. برای گردآوری دادههای مربوط به استفاده و یا عدم استفاده از منابع اینترنتی، از پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامهها توسط مسئولان بخش مرجع تکمیل شدند. از بین 33 کتابخانة مورد بررسی، تنها 15 کتابخانه در سال تحصیلی 85-86 برای پاسخگویی در بخش مرجع از این نوع منابع اطلاعاتی اینترنتی استفاده کردهاند. مهمترین دلیل استفاده از منابع اینترنتی برای پاسخگویی به سوالها، در رابطه با انجام پژوهشهای وسیع بوده است. در بین انواع منابع اینترنتی، نشریههای الکترونیکی بیشترین درصد را به خود اختصاص دادهاند و کتابها و پایاننامههای الکترونیکی کمترین استفاده را در بین سایر منابع الکترونیکی داشتهاند. نبود امکانات سخت افزاری و نرمافزاری، مهمترین علت استفاده نکردن از منابع اینترنتی گزارش شده است.
خلاصه ماشینی:
"منابع مذکور برای کسانی که مجاز به استفاده از آنها میباشند ـ چه در داخل و یا خارج از کتابخانه ـ بدون هیچ محدودیتی قابل دسترسند؛ از این رو، در این تحقیق صرفا به وضعیت استفاده از منابع مذکور توسط کتابداران مرجع کتابخانههای مرکزی و دانشکدههای تابعه دو دانشگاه تبریز و تهران، به منظور پاسخگویی به نیازهای مراجعان به محل کتابخانه در طی سال تحصیلی 85ـ86، پرداخته شده است.
سؤالهای پژوهش 1- دلایل مؤثر در استفادة کتابداران از منابع اینترنتی خریداری شده توسط دانشگاه کدامند؟ 2- چه نوع سؤالهایی از طریق منابع اینترنتی بیشتر پاسخ داده میشوند؟ (به ترتیب اهمیت) 3 – کدام نوع از انواع منابع اینترنتی برای پاسخگویی به سؤالهای مرجع بیشتر کاربرد دارد؟ (به ترتیب اهمیت) 4 - وضعیت استفاده از پست الکترونیکی (ایمیل) برای پاسخگویی به سؤالهای مرجع توسط کتابداران چگونه است؟ جامعة مورد مطالعه جامعة پژوهش، بخش مرجع کتابخانههای مرکزی و کتابخانههای کلیة دانشکدهها و مراکز آموزشی وابسته به دانشگاه تبریز و دانشگاه تهران میباشند که در مجموع شامل 33 کتابخانهاند.
یافتهها حاکی از آن است که از بین 33 کتابخانه، 15 مورد از آنها از منابع اطلاعاتی خریداری شده توسط دو دانشگاه مذکور که برای استفاده کتابخانههای تابعه آنها تهیه شدهاند، در سال تحصیلی 85-86 برای انجام خدمات مرجع استفاده نمودهاند؛ در حالی که 18 کتابخانه دیگر در فاصلة زمانی یاد شده هیچ استفادهای از منابع اینترنتی نداشته اند.
Use of the Internet Reference services in Malaysian academic Libraries.
Internet access and use in reference services in higher education institutions in South Africa."