Skip to main content
فهرست مقالات

مدل وب کوال رویکردی بر توسعه یک مدل مفهومی در بهبود کیفیت خدمات وب گاه ها

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (20 صفحه - از 53 تا 72)

کلیدواژه ها :

مدل مفهومی ،مدل پذیرش فناوری ،وب کوال ،وب گاه ها ،خدمات وب گاه ها ،تئوری کنش مستدل ،شکاف رضایت ،شکاف ارتباطی ،شکاف طراحی ،شکاف اطلاعات ،وب‌کوال ،وب‌گاه‌ها ،‌خدمات وب‌گاه‌ها

کلید واژه های ماشینی : وب ، کیفیت خدمات اطلاع‌رسانی وب‌گاه‌های سازمانها ، کیفیت خدمات اطلاع‌رسانی وب‌گاه‌های ، بهبود کیفیت خدمات اطلاع‌رسانی وب ، وب کوال ، وب‌گاه ، کیفیت خدمات اطلاع‌رسانی وب ، مدل وب کوال رویکردی ، بهبود کیفیت خدمات اطلاع‌رسانی وب‌گاه‌های ، بهبود کیفیت خدمات وب

اینترنت با در برداشتن وب‌گاه‌های متعدد و متنوع، به عنوان یکی از مهم ترین محورهای تولید علم، بر فعالیتهای آگاهی‌رسانی سازمانها و مراکز اطلاع‌رسانی تأثیر بسیار شگرفی بر جای گذاشته است؛ به گونه ای که آنها وب‌گاه‌های خود را به عنوان راهی برای استفاده از منابع اطلاعاتی در دسترس کاربران[4] مختلف، قرار داده اند. ارزشیابی خدمات، کارها و فعالیتهای انجام شده توسط افراد، سازمانها و مراکز اطلاعاتی و خدماتی، یکی از راهکارهای مؤثر در ارتقا و بهبود کیفیت خدمات در هر شغل و حرفه‌ای محسوب شده، به تولید خدمات و محصولات برتر و با کیفیت تر منجر می‌گردد. از این رو، در جامعه رقابتی امروز به منظور حفظ و توسعه پایدار فرایند تولید علم به وسیلة وب‌گاه‌های سازمانی، جذب مخاطبان بیشتر، و در راستای رسیدن به هدفهای عالی بسط و توسعه تولید علم، ناگزیر از سنجش کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه‌های سازمانها و مراکز اطلاع رسانی هستیم. یکی از روشهای مناسب ارزیابی کیفی خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه‌ها، شیوه‌ای است که بر اساس بازخوردها[5] یا به عبارتی، دیدگاه‌های کاربران و مصرف‌کنندگان اطلاعات[6] باشد. بنابراین، به منظور آگاهی از سطح انتظارها[7] و ادراکهای[8] آنها از کیفیت خدمات دریافتی از وب‌گاه‌ها، باید از ابزارها و مدلهای «کاربر مدار»[9] مانند ابزار وب کوال استفاده کرد. وب کوال، ابزاری است برای ارزیابی دریافتهای کاربر از کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه‌ها، دارای چهار بعد سودمندی[10]، سهولت استفاده[11]، جذابیت[12] و روابط دوستانه[13] ـ دوازده سازه[14] و 35 مؤلفه[15]؛ که در آن کیفیت خدمات هر سازه با طرح چند سؤال در یک طیف هفت گزینه‌ای (بسیار مخالفم[16] 7 6 5 4 3 2 1بسیار موافقم[17]) از نظر کاربران مورد ارزشیابی قرار می گیرد. در پایان, به منظور بهبود کیفیت خدمات آنها، مدل مفهومی[18] بهبود کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب گاه های سازمانها و مراکز اطلاع رسانی, طرح و بررسی شده است.

خلاصه ماشینی:

"در عصر حاضر، اطلاعات موجود در وب‌گاه‌های سازمانی نه تنها درگاه ورودی کاربران به هریک از سازمانها تلقی می‌شوند، بلکه کم و کیف ارائه خدمات اطلاع رسانی و دسترسی به تولیدات علمی روزآمد توسط آنها، تصویری را در ذهن کاربران پدید می‌آورد که براساس آن دربارة کلیت سازمان داوری می‌کنند، لذا باید سازمانها در طراحی و حفظ چرخة حیات وب‌گاه خود بیش از پیش کوشا بوده، در این راستا به دو مطلب بیندیشند: 1. نتیجه‌گیری و پیشنهادها در مجموع، مدل مفهومی در نمودار 4 درک می شود و بهبود کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه های سازمانها و مراکز اطلاع رسانی را در نمایی کلی و عام ارائه می‌کند و هر وب‌گاه را از دو منظر و در دو لایة متفاوت مورد نظر دارد: یکی از منظر کاربر و دیگری از منظر سازمان، اما در تراکنش و تعامل این دو لایه، ارزشها و رویدادها کاملا یکدیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهند، و شبکة پیچیده‌ای از روابط نه تنها در درون هریک از دو لایه، بلکه در تعامل میان دو لایه نیز وجود دارد، به طوری که ضعف یا قوت هر یک از عناصر این شبکه بر ضعف یا قوت سایر عناصر تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم دارد. "Perceived usefulness, Perceived ease of use and user acceptance of information technology". "Software Evaluation & Choice: Predictive Validation of the Technology Acceptance Instrument". "Empirical Evaluation of the Revised Technology Acceptance Model". "Deteminates of Perceived Ease of Use: Integrating Control, Intrinsic Motivation & Emotion into the Technology Acceptance Model"."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.