چکیده:
اینترنت با در برداشتن وبگاههای متعدد و متنوع، به عنوان یکی از مهم ترین محورهای تولید علم، بر فعالیتهای آگاهیرسانی سازمانها و مراکز اطلاعرسانی تأثیر بسیار شگرفی بر جای گذاشته است؛ به گونه ای که آنها وبگاههای خود را به عنوان راهی برای استفاده از منابع اطلاعاتی در دسترس کاربران[4] مختلف، قرار داده اند. ارزشیابی خدمات، کارها و فعالیتهای انجام شده توسط افراد، سازمانها و مراکز اطلاعاتی و خدماتی، یکی از راهکارهای مؤثر در ارتقا و بهبود کیفیت خدمات در هر شغل و حرفهای محسوب شده، به تولید خدمات و محصولات برتر و با کیفیت تر منجر میگردد. از این رو، در جامعه رقابتی امروز به منظور حفظ و توسعه پایدار فرایند تولید علم به وسیلة وبگاههای سازمانی، جذب مخاطبان بیشتر، و در راستای رسیدن به هدفهای عالی بسط و توسعه تولید علم، ناگزیر از سنجش کیفیت خدمات اطلاع رسانی وبگاههای سازمانها و مراکز اطلاع رسانی هستیم. یکی از روشهای مناسب ارزیابی کیفی خدمات اطلاع رسانی وبگاهها، شیوهای است که بر اساس بازخوردها[5] یا به عبارتی، دیدگاههای کاربران و مصرفکنندگان اطلاعات[6] باشد. بنابراین، به منظور آگاهی از سطح انتظارها[7] و ادراکهای[8] آنها از کیفیت خدمات دریافتی از وبگاهها، باید از ابزارها و مدلهای «کاربر مدار»[9] مانند ابزار وب کوال استفاده کرد. وب کوال، ابزاری است برای ارزیابی دریافتهای کاربر از کیفیت خدمات اطلاع رسانی وبگاهها، دارای چهار بعد سودمندی[10]، سهولت استفاده[11]، جذابیت[12] و روابط دوستانه[13] ـ دوازده سازه[14] و 35 مؤلفه[15]؛ که در آن کیفیت خدمات هر سازه با طرح چند سؤال در یک طیف هفت گزینهای (بسیار مخالفم[16] 7 6 5 4 3 2 1بسیار موافقم[17]) از نظر کاربران مورد ارزشیابی قرار می گیرد. در پایان, به منظور بهبود کیفیت خدمات آنها، مدل مفهومی[18] بهبود کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب گاه های سازمانها و مراکز اطلاع رسانی, طرح و بررسی شده است.
خلاصه ماشینی:
مدل وب کوال[1]: رویکردی بر توسعه یک مدل مفهومی در بهبود کیفیت خدمات وبگاهها[2] دکتر نفیسه احمدی[3] چکیده اینترنت با در برداشتن وبگاههای متعدد و متنوع، به عنوان یکی از مهم ترین محورهای تولید علم، بر فعالیتهای آگاهیرسانی سازمانها و مراکز اطلاعرسانی تأثیر بسیار شگرفی بر جای گذاشته است؛ به گونه ای که آنها وبگاههای خود را به عنوان راهی برای استفاده از منابع اطلاعاتی در دسترس کاربران[4] مختلف، قرار داده اند.
از این رو، با توجه به نقش مؤثر وبگاهها در اعتلای سطح تولیدات علمی و اطلاعاتی در جامعه و افزایش رقابت میان آنها و در راستای رسیدن به هدفهای متعالی توسعه علمی در جوامع مختلف بشری، نیاز به درک آنچه کاربران از خدمات اطلاع رسانی وبگاهها انتظار دارند، و سنجش کیفیت خدمات اطلاعاتی آنها برای مدیران سازمانها ضروری به نظر میرسد (احمدی، 1386).
اعتقاد بر این است که ابعاد دیگری به موازات ابعاد سودمندی و سهولت استفاده وجود دارد؛ مانند بعد جذابیت[61] که در ارزیابی کیفی خدمات اطلاع رسانی وبگاهها مطرح است و با تلفیق در دیگر موارد، استفادة دوباره از یک وبگاه را قابل تخمین میسازد (نگاه کنید به ¢ پایین نمودار 2).
"Perceived usefulness, Perceived ease of use and user acceptance of information technology".
"Web Qual: A Measure of Website Quality".
edu/cisL/includes/pdf/webqual.
"Software Evaluation & Choice: Predictive Validation of the Technology Acceptance Instrument".
"Empirical Evaluation of the Revised Technology Acceptance Model".
"Deteminates of Perceived Ease of Use: Integrating Control, Intrinsic Motivation & Emotion into the Technology Acceptance Model".
Delivering Quality Service: Balancing Customer Perceptions & Expectations.